En del virksomheter benytter såkalte personas. Når en virksomhet skal beskrive egenskaper ved ei målgruppe, kan den liste opp egenskaper ved en person som tilhører målgruppa.
Personas
Personas er oppdiktede personer som kan representere målgruppa eller målgruppene til en virksomhet. En virksomhet kan ha én, to eller flere kundepersonas.
Beskrivelse av personas for NDLA
Bilde 1:
Navn: Mohammed
Alder: 18 år
Stilling: elev på realfag på studiespesialisering, vg3
Familie: mor, far og fire søsken
Type: pliktoppfyllende, lærevillig, selvstendig
Skolefaglig: språklig svak i norsk (har norsk som andrespråk), men sterk i engelsk, er realfaglig sterk
"Jeg savner begrepslister og ordforklaringer i lesefag som historie og religion."
Siste opplevelse: Mohammed skulle lage en prosjektoppgave med temaet kolonialisme i historie, men strevde med å få oversikten over innholdet i temaet, og hvilket innhold som var viktigst å presentere i oppgaven.
Mål: Mohammed ønsker å studere medisin for å bli lege. Skal han komme inn på legestudiet må han fullføre videregående skole med beste karakterer i de aller fleste fag og ha faglig fordypning i realfagene.
Bilde 2:
Navn: Helge
Alder: 58 år
Stilling: yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk, utdannet tømrer og adjunkt
Familie: kone og tre voksne sønner
Type: utrygg på digitale verktøy, trives med forutsigbarhet
"Jeg skulle ønske vi kunne dele undervisningsopplegg med hverandre på gamlemåten, ikke som digitale ressurser."
Siste opplevelse: Helge skulle dele en tverrfaglig ressurs om oppussing av bad i bygg- og anleggsteknikk og matematikk, men syntes det var umulig å forstå hvordan han skulle dele ressursen i en mappe på Min NDLA.
Mål: Helge ønsker at flest mulig elever skal bestå med best mulig resultat. Han ønsker også at årene på bygg- og anleggsteknikk skal gi elevene hans en best mulig start på livet og yrkeskarrieren.
Skolefaglig: svak leser, mangler forståelse og strategier for å tilegne seg kunnskap. Har behov for praktisk tilnærming til fagene.
"Jeg synes lange fagtester og lange tekststykker i matematikk er vanskelig."
Siste opplevelse: Lise skulle lese til en viktig prøve i norskfaget om sammensatte tekster, men fant ingen forenklet versjon av teksten.
Mål: Lise ønsker å bli barne- og ungdomsarbeider. Hun må derfor ha karakteren 2 eller bedre i alle fag, og gå to år i lære der hun anvender fagstoffet og viser egnethet i faget for å få fagbrev.
Bilde 4:
Navn: Monica
Alder: 36 år
Stilling: lektor på studieforberedende utdanningsprogram
Familie: mann og to små barn
Type: "early adopter", lærevillig
"Jeg ønsker å bli bedre til å remikse innhold fra ulike steder."
Siste opplevelse: Monica fant en spennende undervisningsressurs på nett som ikke fungerte for hennes elever uten remiksing og tilpasning. Mulighetene for å få til nettopp dette var få, og verktøyene tungvinte.
Mål: Monica ønsker å finne og innhente innhold og tilpasse det til egne behov. Hun ønsker også å dele eget (tilpasset) innhold.
Her er noen flere eksempler på ulike personas:
Velg mellom oppgave 1, 2 og 3 (eller gjør alle hvis du vil).
Oppgave 1
Tenk deg at du skal starte en virksomhet der du skal tilby ulike friluftslivkurs, som toppturkurs, skredkurs og fjellski- og offpiste-kurs. Lag to eller flere forslag til personas for målgruppa/målgruppene du ønsker å henvende deg til.
På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personas kan være nyttig for denne tenkte virksomheten?
Oppgave 2
Lag to eller flere forslag til personas for Zalando, en nettbutikk som i hovedsak selger klær, sko og tilbehør.
På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personas kan være nyttig for Zalando?
Oppgave 3
Lag to eller flere forslag til personas til Pink Fish, en hurtigmatkjede med fokus på norsk sjømat.
På hvilke måter tror du arbeidet med å lage personas kan være nyttig for Pink Fish?