Hopp til innhold

Egenvurdering

Egenvurdering for emnet målgrupperetting, brukertesting og målinger

Målgrupperetting, brukertesting og målinger er alle gode verktøy for å designe innhold som treffer målgruppa. Målet er å utvikle nytt innhold og forbedre det som allerede er produsert, på en måte som er godt tilpasset publikum og brukeres behov og ønsker.
En mann på stige tegner en graf som stigere brattere enn en annen graf. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Sjekk hva du kan

  • Du kan argumentere for hvorfor det er lurt å brukerteste innhold gjennom en utviklingsprosess.

  • Du skaffer deg innsikt om brukernes behov og ønsker underveis i produksjon av medieuttrykk og medietjenester.

  • Du kan bruke analyseverktøy som varmekart, brukertall og toppoppgavemåling for å undersøke bruk av innhold på nett, og du vet hvordan du bruker informasjonen til å forbedre innholdet.

  • Du kan planlegge, gjennomføre og bruke funn fra brukertester og fokusgruppeundersøkelser til å skape og forbedre medieuttrykk.

  • Du kan bruke innsikts- og analysearbeid for å skaffe nødvendig kunnskap om brukernes behov og handlinger for å lage målgrupperettet innhold.

  • Du vet hvordan du kan analysere respons på videoer og gjøre tiltak for å sikre at flere ser mer av en video.

Har du oversikt over begrepene?

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 01.03.2022

Læringsressurser

Brukertesting og analysearbeid