Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kulturelle og religiøse tradisjoner

I denne oppgaven skal dere diskutere i grupper og forsøke å se våre kulturelle og religiøse tradisjoner utenfra.
Japansk kunstverk som skal forestille gudinnen Amaterasu og opprinnelsen til musikk og dans. Det er ulike personer i bildet. Sentralt er gudinnen som står ved en stein med sola bak seg, som stråler utover. Tegning.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave

Diskuter i grupper.

  1. Les om shinto i Store Norske Leksikon, og forklar hvorfor det er problematisk å omtale shintoismen som Japans opprinnelige religion.

  2. Shintoismen har vært viktig for legitimeringen av den japanske nasjonalstaten og keiserens makt, siden den japanske keiseren regnes for å være en etterkommer av gudene. En av de viktigste gudene er solgudinnen Amaterasu. I Norge sørget Olav den hellige for å knytte kristendommen til kongemakten gjennom innføringen av kristendommen og samlingen av Norge. Reflekter ut fra disse eksemplene over hvordan religion kan legitimere makt, og hvilke paralleller det er mellom Norges og Japans historie knyttet til dette.

  3. Flerkultur har ført til et større religiøst mangfold i Norge, blant annet gjennom økningen i antall muslimer. Undersøk følgende spørsmål på nett: Hvorfor praktiserer man ramadan og feirer eid?

  4. En av feiringene som tilhører islam, er eid, som feires ved slutten av ramadan. Kan en ateist, humanist eller kristen person være med på ramadan eller eid-feiringen? Må du være muslim for å delta? Blir du muslim av å delta på en muslimsk aktivitet? Reflekter!

  5. Det er ofte debatter rundt julefeiringen i Norge, for eksempel når mennesker fra andre trosretninger enn den kristne ikke ønsker å delta på juleaktiviteter. Oppleves den norske julefeiringen som kristen? Er feiringen ekskluderende for folk fra andre trosformer? Kan den være inkluderende? Reflekter, og begrunn svarene dere kommer frem til.

  6. Ordet "jul" er svært gammelt og brukes fortsatt på engelsk med skrivemåten "yule". Søk opp yule på nett og finn ut hva feiringen handlet om før kristendommen ble innført.

  7. Reflekter rundt hvorfor det i enkelte grupper er sosialt akseptert å praktisere flere ulike religioner samtidig, som i Japan, mens vi i Norge helst forholder oss til én.

  8. Reflekter rundt animistisk praksis. Har vi noe av det i Norge?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Julie Spro.
Sist faglig oppdatert 25.06.2021

Læringsressurser

Kultur og kulturfenomener