Lasswells huskeregel for kommunikasjonsanalyse
Lasswells huskeregel for kommunikasjon er et nyttig verktøy når du skal analysere en kommunikasjonsprosess. I 1948 formulerte kommunikasjonsforskeren Harold Lasswell følgende setning for å forklare kommunikasjonsprosessen: «Hvem sier hva, til hvem, gjennom hvilken kanal og med hvilken virkning?»
Lasswells huskeregel kan sies å være en enkel, muntlig framstilling av kommunikasjonsmodellen. I markedskommunikasjon foregår det en overføring av et markedsføringsbudskap fra en virksomhet til en mottaker.
Nedenfor får du to eksempler på hvordan vi kan bruke Lasswells huskeregel til å forklare en kommunikasjonsprosess. Det ene ser på en reklame for Lerum, mens det andre tar for seg en informasjonskampanje for Statens vegvesen.
Hvem – Lerum
sier hva – at produktene våre er laget av de beste fruktene og bærene
til hvem – målgruppen, de som kjøper saft og syltetøy
i hvilken kanal – YouTube, reklamekanaler på TV, kinoreklame
med hvilken virkning – at det vil være mer sannsynlig at målgruppen velger å kjøpe Lerums saft og syltetøy
Hvem – Statens vegvesen
sier hva – at råkjøring er barnslig
til hvem – ungdom (gutter spesielt)
i hvilken kanal – YouTube
med hvilken virkning – riktige holdninger til bilkjøring og fart