Hopp til innhold

Fagstoff

Konflikthåndtering i serviceyrker

Hvorfor er kroppsspråket vårt så viktig i konfliktsituasjoner? Hvordan kan man være mentalt forberedt til konfliktsituasjoner på jobb?
Kvinne som sitter mediterende på en kontorpult, mens to kolleger diskuterer i bakgrunnen. Foto.

Å være mentalt forberedt

I alle yrker hvor du jobber med mennesker, kan det oppstå konflikter. Noen oppstår plutselig, mens andre kan utvikle seg over tid. Du kan ikke være forberedt på alle situasjoner som kan dukke opp. Men ved å være mentalt forberedt kan du lettere håndtere uventede situasjoner.

Konfliktdemping

Ved å bevare roen, snakke høflig og være bevisst ditt eget kroppsspråk kan de fleste konfliktsituasjoner dempes. Partene kan forhandle seg fram til en løsning selv, eller ved at en tredjeperson mekler.

Noen arbeidsplasser medfører høyere risiko for konflikter enn andre, slik at konflikthåndtering er en naturlig del av opplæringen. Enkelte serviceyrker, som vektere, blir opplært i konflikthåndteringsteknikker. Flere bedrifter ser også nytten i å gi sine ansatte konflikthåndteringskurs.

Det finnes ulike teknikker som er nyttige når konflikten først er et faktum. Alle innebærer at du er trent til å lese situasjoner godt, og kan holde deg saklig og rolig. For å få til dette er det lurt å øve seg.

Tenk over

Se for deg at du kommer på jobb en ettermiddag. Det nærmer seg en stor prøve på skolen som du er bekymret for, og du har slett ikke sovet nok. Når du kommer på jobb, er kollegaen din allerede stresset og irritabel over arbeidsmengden, og hilser deg på en ganske uvennlig måte. Hvor mentalt klar er du for å ta det med et smil og avvæpne situasjonen? Hvordan kan arbeidsdagen bli litt bedre om du håndterer situasjonen på en god måte?

I podkasten "Konflikthåndtering i ulike serviceyrker" forteller Tom Andersen om hvordan vektere blir opplært til å håndtere konflikter. Det vektlegges hvor viktig det er å være mentalt forberedt, men også å analysere og eventuelt få snakket gjennom situasjonen i etterkant – selvransakelse. I tillegg forteller en medarbeider i butikk og en medarbeider i resepsjon om konfliktsituasjoner i deres arbeidsliv.

Ta gjerne notater underveis mens du hører på podkasten.


Mann med briller holder et ark med teksten "Serviceyrkene". Fargerike smilefjes omringer hodet til mannen.
Serviceyrkene

Konflikthåndtering i serviceyrker

I podkasten "Konflikthåndtering i ulike serviceyrker" forteller Tom Andersen om hvordan vektere får opplæring i å håndtere konflikter. I opplæringen legger man vekt på hvor viktig det er å være menta...

0:00
-0:00
CC BY-SASkrevet av Anki Olsen.
Sist faglig oppdatert 11.02.2021

Læringsressurser

Konflikthåndtering