Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Konflikthåndtering i vekteryrket

Hvilke konsekvenser kan det få dersom en vekter ikke evner å forebygge og håndtere konflikter? Denne oppgaven tar utgangspunkt i en video der Herman Flesvig spiller vekter.
Vektere vokter gatene. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Se de første 33 sekundene av videoen nedenfor, med Herman Flesvig i rollen som vekter. Er vekteren i filmen, ut fra hva du ser i introen, rett person på rett plass for å forebygge konflikter på Nasjonalmuseet – Arkitektur? Begrunn.

Beskrivelse av videoen

Vekteren Kim Johansen (spilt av skuespiller Herman Flesvig) står utenfor Nasjonalmuseet – Arkitektur. Han sier at det er viktig med kvalifiserte vektere i denne type arbeid, og viser blant annet til at han har gult belte i judo, mens han illustrerer med noen judo-bevegelser med armene og forteller at han driver med flere typer kampsport.

Videre forteller han at i utgangspunktet er jobben hans å åpne døra. Vekteren sier at han ikke trenger gult belte i judo for å åpne en dør, men presiserer at om det kommer en fyr som er "keen på å lage kvalm", er det fint med en "double leg take down" eller en "headlock", som han uttrykker det.

Vi følger vekteren inn i det han kaller "kommandosentralen", med overvåkingsskjermer og annet utstyr. Han forteller at det legges vekt på åpenhet i jobben hans, og at han har deltatt på jobbkurs om temaet. Men når vekteren demonstrerer åpenhet ved hjelp av et kampsport-grep, ser vi at han har misforstått poenget.

I neste sekvens kommer en besøkende inn på museet. Vekteren stopper ham. Mannen sier at han ikke har gjort noe galt, men vekteren mener at det er like før. Han kroppsvisiterer mannen, som protesterer. Mannen får lov til å komme inn på museet på en betingelse: at han tar på seg et strømbånd som vekteren har lånt av en kompis som har brukt det til hunden sin.

Vekteren forteller til kameraet at han kommer fra et hjem med en far som ikke var så grei, og at han ikke kom inn på politihøyskolen. Han sier at han ikke er bitter, og at han ikke har blitt vekter for å ta igjen, men det er ikke samsvar mellom det han sier, og det han uttrykker gjennom væremåte og kroppsspråk.

På overvåkingsskjermen ser vi at strømbåndet som den besøkende har fått på seg, henger seg opp når vekteren trykker på knappen, og den besøkende får støt i halsregionen gang på gang.

På en annen skjerm ser vekteren en due på trappa og mistenker at det er en drone. Vi ser også på en skjerm at den besøkende mannen med strømbåndet faller om og tar seg til halsen. Vekteren oppdager at han har sittet på knappen til strømbåndet, og løper ned til mannen. Til slutt i filmen prøver han å stoppe filmingen ved å holde noe foran kameraet.

Oppgave 2

  1. Se videoen ovenfor og les den relaterte artikkelen "Modeller for konflikthåndtering".

Ta utgangspunkt i situasjonen der den besøkende kommer inn i museet, og vekterens håndtering av situasjonen (fra 01.36 til 01.51).

Se for deg at du er vekterens leder, og at du nettopp har sett hvordan vekteren håndterte situasjonen da den besøkende kom inn i museet.

  1. Hvilken/hvilke metoder i artikkelen ville du ha brukt om du var vekternes leder? Begrunn.

Les den relaterte artikkelen "Konfliktløsningsmetoden – en femtrinnsmodell".

  1. Bruk femtrinnsmodellen til å beskrive hvordan du ville håndtert situasjonen da den besøkende kom inn i museet.

  2. Gå sammen i par. Lag et rollespill av situasjonen som utspiller seg mellom vekteren og lederen etter at lederen har blitt oppmerksom på vekterens oppførsel. Framvis gjerne rollespillet i klassen.

Relatert innhold

Vi kan håndtere konflikter på flere måter. Ulike modeller for konflikthåndtering kan hjelpe oss med å forstå konfliktene.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 20.12.2021

Læringsressurser

Konflikthåndtering