Hopp til innhold

Fagstoff

Konflikttrappa og konflikthåndtering

Hvorfor oppstår konflikter, og hvordan kan vi håndtere konflikter på jobb? Konflikttrappa er en modell som forklarer hvordan en konflikt gjerne utvikler seg.
To kvinner på et kontor i konflikt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Konflikter oppstår når mennesker opplever sterke motsetninger seg imellom og ikke greier å bli enige. Noen konflikter kan oppstå plutselig, mens andre kan utvikle seg over tid.

Tenk over

Tror du at konflikter kan være et gode når de håndteres godt? På hvilken måte i så fall?

Konflikter kan ha både positive og negative sider. Konflikter kan avdekke og tydeliggjøre viktige temaer. Håndtert på riktig måte kan konflikter være en kilde til endring, framdrift, læring og tettere relasjoner. Samtidig kan konflikter ha flere negative sider ved at de kan føre til mindre trivsel og dårlig stemning på arbeidsplassen, lavere produktivitet og mobbing.

Når du er på jobb som servicemedarbeider, vil du kunne oppleve at små og store konflikter oppstår. Kolleger kan være i konflikt med hverandre. Uenighet mellom deg som servicemedarbeider og kunder, brukere eller gjester kan utvikle seg til en konflikt. I tillegg kan det oppstå konflikter mellom kunder, brukere eller gjester.

Du kan også oppleve indre konflikter. Det betyr at du synes det er vanskelig å vite hva som er den beste av flere mulige løsninger.

Tenk over

Tenk ut noen scenarioer som kan skape konflikt på jobb.

Hva tenker du er viktig for å håndtere konflikter på jobb?

Synes du alle servicemedarbeidere bør få tilbud om å delta på konflikthåndteringskurs? Hvorfor / hvorfor ikke?

Konflikter på jobben

Når konflikter oppstår på jobben, må du som servicemedarbeider håndtere dem. Da må du

  • ha kunnskap om ulike typer konflikter
  • kjenne til hvordan konflikter kan utvikle seg og forsterkes
  • ha ferdigheter i å håndtere konflikter
  • ha ferdigheter i kommunikasjon, slik at du ikke bidrar til å forsterke konfliktene

Dersom du har kunnskap om hvordan du skal forholde deg til konflikter, har du bedre forutsetninger for å løse dem – eller kanskje til og med unngå dem helt.

To kvinner som sitter overfor hverandre og diskuterer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Konflikttrappa

Konflikttrappa er en modell, med fire trinn, som forklarer hvordan en konflikt gjerne utvikler seg. Det er enklest å håndtere en konflikt på det nederste trinnet i trappa. Da er partene villige til å lytte til hverandre. Men enkelte ganger kan en konflikt utvikle seg og eskalere, og det lar seg ikke gjøre å løse den på det nederste trinnet.

Nedenfor kan du lese en beskrivelse av hvert av de fire trinnene i konflikttrappa:

Konflikttrappa kort oppsummert

Trinn 1: saklig uenighet, diskusjon
Trinn 2: ingen vil gi seg, krangel
Trinn 3: sinne og usaklighet, kjefting
Trinn 4: konflikten er fastlåst

I videoen nedenfor får du en kort oppsummering av hva som menes med konflikt, hvorfor konflikter kan oppstå, og hvordan konflikttrappa kan hjelpe oss å forstå hvordan konflikter kan eskalere. Du får også noen tips og råd om konflikthåndtering.

Vi kan håndtere konflikter på flere måter, og i den relaterte artikkelen nedenfor kan du lese om flere modeller for konflikthåndtering som kan være til hjelp når du vil forstå konflikter.

Relatert innhold

Vi kan håndtere konflikter på flere måter. Ulike modeller for konflikthåndtering kan hjelpe oss med å forstå konfliktene.

CC BY-NC-SASkrevet av Guri Bente Hårberg, Trine Merethe Paulsen og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.11.2021

Læringsressurser

Konflikthåndtering