En arbeidshverdag preget av konflikter vil skape mistrivsel og et dårligere arbeidsmiljø. Hvordan kan du bidra til å forebygge konflikter på jobben eller praksisplassen?
Oppgave 1
Diskuter med en medelev:
Hva kan du som servicemedarbeider gjøre for å forebygge konflikter?
Hvorfor er det viktig å forebygge konflikter?
Hva kjennetegner god kommunikasjon, og hvordan kan god kommunikasjon forebygge konflikter?
Oppgave 2
Lag en liste med overskriften "10 tips for å forebygge konflikter".
Oppgave 3
Drøft påstandene:
"Alle servicemedarbeidere bør delta på kurs for å lære å forebygge konflikter."
"God kommunikasjon er det viktigste for å forebygge konflikter."
"Konflikthåndtering er et lederansvar."
"Å forebygge og håndtere konflikter og å skape god trivsel og en følelse av tilhørighet er ikke bare et lederansvar, men et ansvar alle ansatte må ta."
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 17.12.2021