Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Kjøp av pakkereise

Hvilke forpliktelser har en turoperatør overfor kundene sine når operatøren selger pakkereiser? Bestemmelsene i pakkereiseloven sier noe om kundenes rettigheter ved kjøp av pakkereiser. I denne oppgaven skal du redegjøre for pakkereiseloven.
Foto av en dame som står i lokalene til et reisebyrå og blar i en katalog fra en turoperatør.
Åpne bilde i et nytt vindu
Tips til nettsider

Lovdata: lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven)

Artikkel, Forbrukerrådet: Pakkereise

Reisegarantifondet

Oppgave 1

  1. Forklar hva som menes med en pakkereise.

  2. Når gjelder pakkereiseloven?

  3. Sett opp noen viktige punkter om kundens rettigheter etter pakkereiseloven.

  4. Gjør rede for noen av fordelene kunden får ved å bestille en pakkereise framfor å bestille fra ulike aktører og sette sammen turen selv.

  5. Forklar hva Reisegarantifondet er.

Foto av folk på ski og snøbrett i en slalåmbakke på en fin dag med strålende sol.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 2

Tenk deg at du jobber i et reiseselskap. En kunde har kjøpt en pakkereise der formålet med reisen har falt bort. Kunden skulle på skiferie, men så er skianlegget blitt stengt på grunn av for lite snø.

  • Gjør rede for kundens rettigheter og hvordan vi som reiseselskap bør håndtere situasjonen.

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 10.03.2022

Læringsressurser

Klager og reklamasjoner