Hopp til innhold
Oppgave

Angrerett

Hva har forbrukere rett på dersom de angrer på noe de har kjøpt? I denne oppgaven skal du redegjøre for angreretten og reflektere over rettigheter og plikter etter angrerettloven og rettigheter og plikter i forbindelse med retur av klær fra nettbutikker.

Oppgave 1

Ved netthandel gjelder, som hovedregel, angreretten.

  1. Hva menes med angrerett?

  2. For hvilke produkter gjelder angreretten ikke?

  3. Hvilke krav stiller angrerettloven til nettbutikker?

Oppgave 2

  1. Tenk deg at du driver en nettbutikk som selger klær. Lag et informasjonsskriv som skal legges ved ordrebekreftelsen dere sender ut til kundene. Skrivet skal opplyse om kundenes rettigheter og plikter etter angrerettloven.

  2. Se om du finner en ordrebekreftelse på et nettkjøp du selv har gjort. Hvilken informasjon fikk du om rettighetene og pliktene dine ifølge angrerettloven? Sammenlign informasjonen du fikk, med den du selv tok med i skrivet du lagde i oppgave a. Ser du noe mer du burde ha tatt med i skrivet?

Oppgave 3

Vi har hatt en stor økning i netthandelen gjennom flere år. Mange nettbutikker frister med gratis retur og enda lengre returrett enn det angrerettloven krever, noe som har ført til svært høye returtall.

Zalando er Europas største nettbutikk innenfor mote og livsstil. Hver dag returneres over 50 000 klesplagg fordi de ikke passer.

TV 2 hjelper deg ville utforske hva som skjer med klær som returneres. De sporet derfor sju ulike pakker med klesplagg for å følge dem på reisen. Det viste seg at de sju pakkene ble fraktet hele 26 242 km, noe som tilsvarer en reise fra Nordkapp til Sør-Afrika og tilbake igjen.

Zalando ønsker å redusere antallet returer, og satser blant annet på virtuelle prøverom – en personlig visuell presentasjon av hvordan plagget ser ut på kunden.

Du kan lese mer om retureksperimentet til TV 2 hjelper deg og Zalandos satsing på virtuelle prøverom i boksen nedenfor.

Artikler om retureksperimentet og virtuelle prøverom hos nettbutikken Zalando

TV 2: Dette skjer med klærne du sender tilbake: – Helt vanvittig

Tekstilforum: Zalando investerer i virtuelt prøverom

Drøft påstandene:

  1. "Nettbutikker gjør det for enkelt å sende tilbake varer."

  2. "Reglene for handel i nettbutikk og i fysisk butikk bør være like."

  3. "Alle klesbutikker på nettet bør tilby virtuelle prøverom for å redusere antallet returer."

  4. "Det er flere fordeler enn ulemper ved å tilby gratis retur og 100 dagers åpent kjøp."

  5. "Angreretten er dårlig for miljøet."

  6. "Angreretten er en nødvendig forbrukerrettighet."

Relatert innhold