Hopp til innhold
Fagartikkel

Ulike former for garantier

Mange produkter kommer med ulike garantiordninger. Men hva er egentlig en garanti?

En garanti er et frivillig løfte fra selgeren til kunden som innenfor en avgrenset periode garanterer kvaliteten, og noen ganger prisen, til et produkt. For at noe skal kunne kalles en garanti, må det inneholde noe mer enn det kunden allerede har rett på etter forbrukerkjøpsloven.

En garanti er ikke lovpålagt, men når garantien er gitt, har selgeren forpliktet seg etter § 18 a i forbrukerkjøpsloven til å overholde løftet. I forbrukerkjøpsloven § 18 a står det følgende om garanti:

En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame, og den begrenser ikke forbrukerens rettigheter etter loven her, jf. § 3 første ledd.

Bedrifter opererer med ulike former for garantier. Hvis garantiene skal virke etter sin hensikt, må de være enkle å forstå for kundene og enkle å etterleve for leverandørene. Hva en garanti i praksis kan bety for kundene, kan vi få svar på ved å se på noen eksempler på ulike garantiordninger.

Eksempler på garantiordninger

En garanti kan for eksempel lyde: "Hvis du er misfornøyd, får du pengene tilbake!" Denne enkle garantien er svært virkningsfull. Under følger eksempler på ulike garantiordninger hos et utvalg bedrifter.

Hvalsafari AS

Arrangørene av hvalsafari på Andøya har lenge hatt en "hvalgaranti". Garantien innebærer at de tilbyr turistene en ny tur ut på havet neste dag hvis de ikke får øye på hval. Om turistene ikke skulle få se hval på neste tur heller, får de pengene tilbake. På nettsida "Hvalgaranti" (whalesafari.no) kan du lese mer om denne garantien.

Ruter AS

Kollektivselskapet Ruter har en reisegaranti som gjelder all transport med linjene deres i Oslo og i deler av Viken. Reisegarantien sier at dersom du blir mer enn 20 minutter forsinket fordi de ikke er i rute, får du refundert inntil 550 kr i dokumenterte utlegg. På nettsida "Refusjon og reisegaranti" (ruter.no) kan du lese mer om garantiordningen og kriteriene for ordningen.

IKEA

IKEA har en rekke garantier. De tilbyr for eksempel 25 års garanti på utvalgte madrasser og andre sengekomponenter, 10 års garanti på baderomsprodukter og 10 års garanti på sofaer. På nettsida "Garantier på IKEA" (ikea.com) kan du lese mer om hva IKEA garanterer, og hvilke kriterier de har.

XXL

Sportskjeden XXL tilbyr også flere garantier til kundene sine. De lover blant annet

  • 30 dagers ekte prisløfte, som innebærer at de setter ned prisen på en vare dersom kunden oppdager at prisen er lavere hos en konkurrent

  • 100 prosent fornøyd-garanti, som betyr at kundene kan teste en vare i 30 dager og så bytte den dersom de ikke er helt fornøyde

  • 100 dagers åpent kjøp, som innebærer at kundene får pengene tilbake hvis de angrer på kjøpet innen 100 dager

  • gratis sykkelservice i hele sykkelens levetid ved kjøp av sykkel

Du kan lese mer om XXL sine garantiordninger og kriterier i artikkelen "Våre kundefordeler – for din trygghet" (xxl.no).

Meny

Dagligvarebutikken Meny opererer med en garanti som sier at kundene skal bli 100 prosent fornøyde eller få pengene tilbake. De garanterer også

  • den beste kvaliteten på varene

  • de ferskeste råvarene

  • den beste prisen

  • det største utvalget

  • alltid punktlig levering ved bestilling

På hjemmesidene til Meny, under artikkelen "100 % fornøyd – eller pengene tilbake" (meny.no), kan du lese mer om garantiordningene og kriteriene deres.