Planlagt foreldelse?
Forbrukerkjøpsloven skal verne og gi rettigheter til forbrukere knyttet til kjøp av varer og tjenester. Tenk deg at en kunde har kjøpt en ny mobiltelefon hos en elektronikkforhandler, og etter kort tid oppdager hen at batteriet i telefonen begynner å svikte.
Hva er reklamasjonsfrist for mobiletelefoner?
Redegjør for hvilke rettigheter kunden har. Hvordan er det mulig å gå fram for å reklamere når kunden oppdager at batteriet i telefonen begynner å svikte kort tid etter at kjøpet ble foretatt?
Diskuter med en medelev:
Hvor lenge bør vi kunne forvente at en mobiltelefon skal virke?
Tror dere at mobiltelefoner produseres ved at det bevisst bygges inn mekanismer og egenskaper som gjør at de får forkortet livsløp? Hva kan i så fall være årsaker til det?
Det pågår en kontinuerlig designmessig og teknologisk utvikling. Hvor lang tid mener dere det tar før en mobiltelefon kan føles utdatert for forbrukere?
Har dere selv hatt et ønske om å bytte ut en eller flere mobiltelefoner før de har vært utslitt? Hvorfor, i så fall?
Flere produkter produseres etter prinsippet "planlagt foreldelse", der produsenten bevisst forkorter produkters levetid. "Planlagt foreldelse" innebærer å bevisst bygge inn svakheter og bruke strategier for utskifting av produkter tidligere enn nødvendig, slik at de erstattes av nye produkter.
Lyspærene sies å være blant de første eksemplene på planlagt foreldelse. Lyspærenes levetid ble forkortet på 1920–30-tallet for å øke etterspørselen og få kontroll på verdens lyspæremarked. Dokumentarfilmen som er lenket til nedenfor, gir dere mer innblikk i dette.
Drøft hvordan problemer som følge av planlagt foreldelse kan løses i årene framover.
Drøft påstanden: "Alle produsenter bør slutte med å forkorte produkters levetid gjennom planlagt foreldelse."