Reklamasjon
Som selger må du være klar over kundens reklamasjonsrett. Reklamasjon er kort fortalt "et varsel" fra kunden til selgeren om at det er noe feil med et kjøpt produkt. Det kan for eksempel være en produksjonsfeil eller en skade på produktet som har oppstått under transport. En vaskemaskin lekker, en mobiltelefon skrur seg av, eller en vannkoker slår seg ikke på. Det er ikke alltid at feilene blir synlige før kunden begynner å bruke produktet. I slike tilfeller kan kunden benytte seg av reklamasjonsretten.
Reklamasjonsfrist
Dersom det er noe galt med produktet du har solgt, må kunden bruke reklamasjonsretten innen rimelig tid. Reklamasjonsfristen avhenger av hvor lenge produktet er ment å vare. En vaskemaskin har for eksempel lengre reklamasjonsfrist enn en jakke. Hovedregelen er at kundens relative reklamasjonsfrist er innen to måneder etter at feilen er oppdaget, og den absolutte fristen er innen to eller fem år avhengig av hvor lenge produktet er ment å vare.
Eksempler på produkter med fem års reklamasjonsfrist er
biler
mobiltelefoner
hvitevarer (for eksempel vaskemaskin, oppvaskmaskin og kjøleskap)
brunevarer (for eksempel tv, radio og stereoanlegg)
Eksempler på produkter med to års reklamasjonsfrist er
joggesko
hårføner
elektroniske leker
Selgeren må håndtere reklamasjonen
Hvis en kunde kommer til deg for å reklamere på et produkt, må du håndtere det. Du kan ikke be kunden om å kontakte produsenten eller leverandøren og fikse det selv. Den jobben er det du som selger som må gjøre. Men hvis kunden venter for lenge med å klage, kan han eller hun få avslag på reklamasjonen.
Hvilke krav kan kunden stille?
Dersom kunden har oppdaget feil eller mangler ved produktet sitt og reklamerer innen rimelig tid, må du vite hva kunden har krav på. Det kan være
reparasjon eller utbedring av produktet
nytt eller tilsvarende produkt
avslag i prisen
pengene tilbake og heving av kjøpet
Feil ved produkt som oppstår før det er gått seks måneder, regnes som fabrikkfeil, med mindre du kan bevise at kunden er ansvarlig for feilen. Ved fabrikkfeil må du tilby reparasjon eller et nytt produkt. Som selger kan du forsøke å rette opp i mangelen to ganger før kunden har krav på et nytt produkt, så lenge opprettingen av mangelen ikke er til vesentlig ulempe for kunden.
Hvis reparasjonen av et produkt tar mer enn en uke, må du tilby kunden et låneprodukt. Hvis en kunde leverer inn mobiltelefonen sin til reparasjon, har vedkommende krav på en lånetelefon med tilsvarende funksjonalitet som den som ble levert inn.
Hvis ikke produktet lar seg reparere, må du gi kunden pengene tilbake eller tilby et nytt produkt. Viser det seg at kunden selv er ansvarlig for feilen, for eksempel ved at kunden har brukt produktet på gal måte, kan du kreve at kunden betaler for reparasjonen.