Hopp til innhold
Fagartikkel

Serveringsforløpet i restauranten

Det første møtet med gjestene setter ofte standarden for resten av kvelden. Her gir vi noen tips til hvordan du kan ta imot gjestene på en god måte, og hvordan serveringen bør foregå for at gjestene skal få en fin opplevelse.

Førsteinntrykket

Vårt første møte med gjesten kalles ofte for sannhetens øyeblikk. Førsteinntrykket er avgjørende for kundens opplevelse av service. Vi har bare én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Spolerer vi denne, får vi ikke en sjanse til. Førsteinntrykket vi har gitt kunden, kan vi aldri forandre på. Det er derfor viktig å gjøre en god jobb fra første stund.

Inngangspartiet

Gjestens første møte med bedriften er gjennom inngangspartiet. Er inngangspartiet rent og pent, og virker det innbydende? Et skittent og ustelt inngangsparti vil ikke imponere noen, og det kan føre til at gjestene velger en annen plass å spise.

Ta imot gjesten

Når gjestene kommer inn døren, må vi raskt være på plass og ønske dem velkommen med et smil. Vi må vise med kroppsspråket vårt at vi virkelig setter pris på at de kommer på besøk. Vær blid og høflig. Spør om gjestene har bestilt bord, og anvis dem til plassene sine. Det er viktig at du som servitør har oversikt over aktuelle bordbestillinger. Bordene må vi ha ordnet på forhånd, slik at de passer med det antallet gjester det er bestilt bord til.

Fortell om dagens tilbud og gi menyen

Fortell gjestene om dagens tilbud, og gi dem menyer hvis de ønsker det. Er kjøkkenet gått tom for eventuelle råvarer, bør du raskt informere om det. De fleste gjester er forståelsesfulle bare de får informasjonen i god tid. Spør om gjestene ønsker noe å drikke før maten (aperitiff). Gjestene ser på menyen, mens servitøren henter eventuelle aperitiffer.

Som servitør er det viktig å være forberedt og ha god oversikt over menyen. Gjestene har ofte mange spørsmål: Hva vil du anbefale? Har du noe glutenfritt? Finnes det vegetariske alternativer? Når du står foran gjestene, kan du ikke løpe inn på kjøkkenet for å få svar hele tida. Da framstår du som lite profesjonell.

En servitør bør ha god kunnskap om både mat og drikke for å kunne veilede gjestene. Kommer det spørsmål om allergier, og du er usikker, skal du selvsagt spørre kjøkkenet. Spørsmål om allergier må du ta på alvor. Her må du aldri ta sjanser.

Ta opp bestilling

Når gjestene har bestemt seg for menyen, kan du ta opp bestilling. Det er viktig at du husker hvem som har bestilt hva. For at det skal være lettere å huske, kan du lage et bordkart.

Eksempel på bordkart

Bord 5

Gjest 1:

Kamskjell

Breiflabb

Sjokoladefondant

Mineralvann

Gjest 2:

Kamskjell

Biff

Rødvin

Gjest 3:

Fiskesuppe

Breiflabb

Sitronterte

Hvitvin

Gjest 4:

Fiskesuppe

Bacalao

Hvitvin

Gjest 5:

Kamskjell

Breiflabb

Sjokoladefondant

Mineralvann

Gjest 6:

Kamskjell

Breiflabb

Sjokoladefondant

Mineralvann

Ved å lage et slikt bordkart får du full oversikt over hvem som har bestilt hva. Det gjør det også enklere hvis gjestene vil betale hver for seg etterpå. Gjenta alltid gjestenes bestillinger, slik at du er sikker på at du har fått med deg alt.

Etter at bestillingen er registrert og kjøkkenet har fått eventuelle beskjeder, kan du servere drikke til maten. Serverer restauranten brød og smør til gjestene, setter du dette på bordet. Når maten er klar, er det servitørens oppgave å ta en siste sjekk på tallerkenen for å se om den ser presentabel ut. Er det saus eller annet på kanten av tallerkenen, tørker du det raskt av med en fuktig klut.

Server maten, og husk å spørre gjestene om det smakte. Dette skal du gjøre etter at gjestene har tatt to–tre biter, ikke etter at de er ferdige med maten. Da har du mulighet til raskt å rette opp eventuelle feil eller mangler ved maten.

Vær i nærheten av gjestene

Avhengig av hvordan restaurantens standardoppdekking er, og av hva gjesten har bestilt, kan det hende du må supplere med glass og bestikk underveis. Husk å etterskjenke drikke. Vær alltid i nærheten av gjestene, slik at de har mulighet til å få kontakt med deg om det skulle være noe.

Det er ikke alltid at gjestene bestiller dessert med en gang. Etter at hovedretten er ryddet, kan du spørre om det frister med dessert og kaffe, eventuelt dessertvin og avec.

En vanlig feil mange servitører gjør, er at de forlater gjestene etter at desserten er servert. Det kan nemlig hende at gjestene ønsker ekstra drikke eller vil betale regningen. Da kan det være irriterende hvis det er umulig å få tak i servitøren. Det kan faktisk ødelegge et ellers godt inntrykk av restaurantoppholdet.

Etter at gjestene har gjort opp regningen, takker du dem for at de kom, og ønsker dem velkommen tilbake.