Hopp til innhold

Fagstoff

Å være profesjonell yrkesutøver

Servitøryrket er både givende og slitsomt. Hverdagen kan være stressende, og i tillegg er det mange daglige rutiner som krever at du er 100 prosent til stede. Arbeidet kan være fysisk hardt, for du bærer på noe stort sett hele tida. I løpet av en arbeidsøkt går du dessuten mange kilometer.
Smilende kvinnelig servitør står ved en dataskjerm og holder en kortautomat i hånda på en restaurant. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Personlige egenskaper

Jobber du som servitør, må du være blid og imøtekommende, også på de dagene du ikke føler deg helt på topp. Det er ille for gjestene å møte en servitør som er sur! En servitør må også være effektiv og kunne holde hodet kaldt i travle perioder.

En servitør vil daglig møte mennesker med ulike ønsker og krav. Derfor må du ha evnen til å ta ting på sparket og finne kreative løsninger om nødvendig. Før eller seinere vil du også møte vanskelige og uforskammede gjester eller kolleger. Husk at du i slike situasjoner skal opptre høflig og korrekt.

Personlig framtreden

Måten du opptrer på i restauranten eller spisesalen, vil alltid bli lagt merke til. Vær klar over at du blir nøye observert av gjestene. Ikke nødvendigvis med et kritisk blikk, men rett og slett fordi det er naturlig. Det er derfor viktig at du har gode vaner.

Som servitør er du bedriftens ansikt utad. Det er ditt ansvar å gi gjestene en god og minnerik opplevelse. Det igjen krever at du har god fagkunnskap og gode menneskekunnskaper. Du skal utføre oppgavene dine på en slik måte at gjestene føler seg velkommen og hygger seg på serveringsstedet.

God kontakt med gjestene

Smilende, ung mannlig servitør med svart forkle på en uterestaurant. Foto.

Du må vise at du ser alle gjestene, selv om du har det travelt. Et smil og et nikk kan ha avgjørende betydning for hvordan gjestene opplever besøket, og det igjen er med på å bestemme om de kommer tilbake eller ikke. Målet må alltid være å få gjesten til å trives så godt at han kommer tilbake til restauranten neste gang han skal ut og spise. Da har han kanskje med seg noen flere gjester, eller kanskje har han anbefalt stedet til venner og kjente.

Er en gjest veldig misfornøyd med totalopplevelsen, kan du regne med at denne personen forteller det videre. Det kan føre til at restauranten mister 100 gjester. Det vil si at de ikke kommer til å besøke restauranten med det første.

Fagkunnskap – og lokalkunnskap

Fagkunnskap er viktig. Som servitør må du kunne svare på gjestenes spørsmål og veilede dem til en god mat- og vinopplevelse. Du må kunne redegjøre for menyen, og for tilberedningsmåtene og råvarene som er brukt til de ulike rettene. Og du må så klart ha kunnskaper om drikkevarer av alle slag.

Du må også kunne svare på spørsmål fra turister som spør om severdigheter i området. Da kan det være lurt å ha rutetabeller og turistinformasjon lett tilgjengelig.

Holdninger

Holdningene dine har mye å si for hvordan du fungerer i en bedrift. De som eier bedriften, vil jo at de ansatte skal gjøre jobben sin best mulig. Det er mye som koster penger i en bedrift: Sløsing, svinn og tyveri gjør at det blir mindre penger til utstyr og sosiale tilstelninger. Dersom du ikke møter på jobben, går det ut over både kollegaer, gjester og bedriften. Du skal selvsagt være hjemme dersom du er syk, men unødvendig fravær koster masse penger. Å sette inn en vikar betyr at bedriften får en stor ekstra kostnad.

Uniform

Servitøruniformen er ofte utformet for å passe til interiøret, bedriftstypen og forretningsideen på et serveringssted. Uniformen til både kokker og servitører skal være hel, ren og glatt. Skjorta, buksa og forstykket skal være nystrøket. Det skal være svarte sko, og de bør være gode, med såler tilpasset underlaget i lokalet du arbeider i. Det er lurt å ha et ekstra par stående i garderobeskapet, slik at du kan bytte ved behov. I uniform er du bedriftens ansikt utad, og uniformen gjør at gjestene gjenkjenner deg som servitør.


Hjelpemidler

Som servitør er det greit å ha hjelpemidlene i orden:

  • håndserviett

  • vinåpner

  • fyrstikker eller tenner

  • skrivesaker: notisblokk og kulepenner

  • lommebok til vekslepenger

Lurt å ha tilgjengelig

  • rutetider for trikk, buss, tog og båt

  • kart over stedet

  • oversikt over severdigheter

  • smertestillende tabletter

Lurt å ha i garderobeskapet

  • sysaker

  • sikkerhetsnåler

  • pussefiller til sko

  • deodorant

  • ekstra undertøy

CC BY-SASkrevet av Gro Birgitte Eriksson og Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 07.09.2020

Læringsressurser

Servering