Hopp til innhold

Fagstoff

Ti tips for en god DKS-opplevelse

Hvordan kan du legge til rette for at DKS-opplevelsen blir god? Her får du konkrete tips til både forarbeid og etterarbeid.
Mann står ved digital tavle og demonstrerer for elever hvordan han jobber. Foto.

Før besøket

  1. Det kan være både interessant og nyttig å la elevene diskutere overordnede spørsmål som "Hva er kunst?" før de skal møte en bestemt produksjon i Den kulturelle skolesekken. Du finner forslag til hva de kan diskutere i artikkelen "Refleksjonsspørsmål til kunstopplevelser".

  2. Hva skal dere se? Konsert? Teater? Danseforestilling? Utstilling? Hva kjennetegner kulturuttrykket dere møter? Bruk gjerne denne oversikten over kunst- og kulturuttrykk i DKS.

  3. Prøv å forberede elevene på stedet dere skal besøke. Er det et museum – gå gjennom museet på nett og se hva de har av utstillinger. Er det et skuespill – snakk om hvordan man oppfører seg når man er på teater. Skal dere se en film – snakk om kinoopplevelsen.

  4. Utforsk temaet, prøv å få en tydelig forståelse av tema, handling og kontekst – for eksempel historisk bakgrunn, tradisjoner og skikker, eventuelt språk og kultur. Dette kan gjøres som debatt, diskusjon, lesestoff, oppgaver og så videre.

  5. Framsnakk alltid oppleggene og undre deg høyt over hva dere som gruppe skal få oppleve. Kanskje har du lest eller hørt noen snakke om det dere skal se?

  6. Snakk om hvordan dere kan være et godt publikum. Faktum er at mange elever aldri (eller sjelden) har overvært en kunstopplevelse. Det er da viktig å snakke om dette. For eksempel: Hvordan oppfører du deg på en konsert eller en teaterforestilling? Hvordan går du inn i salen, og hvor setter du deg? Hvordan viser du respekt for utøverne på scenen? Når gir du applaus?

Silhuett av en sanger på en scene med publikum foran. Scenelysene er røde, lilla og blå. Foto.

Etter besøket

  1. Klassesamtale: Snakk om at alle opplever kunst fra sitt perspektiv, og at alle derfor har ulik kunstopplevelse.

  2. Gruppesamtaler: Om du deler klassen inn i mindre grupper, gir det flere muligheter til å snakke. Bruk gjerne samtalestartere eller spørsmål som oppmuntrer til refleksjon.

  3. Fordypning: Gå i dybden ved å besøke andre steder og kulturopplevelser som tar for seg samme tema. Dere kan også gjøre dybdeundersøkelser ved å se nærmere på historie, personer, kultur, tradisjoner, språk og musikk knyttet til temaet.

  4. Presenter for andre: Gjenfortell DKS-opplevelsen for andre som ikke var der. Dette kan for eksempel gjøres muntlig, lages som en sammensatt tekst eller som en skriftlig anmeldelse.

  5. Inviter inn foredragsholdere som snakker om samme tema som DKS-opplevelsen handlet om.

Skrevet av Kulturtankens ressurslærere

CC BY-SASkrevet av Kulturtanken.
Sist faglig oppdatert 21.02.2024

Læringsressurser

Den kulturelle skolesekken