Hopp til innhold

Fagstoff

Regler for offentlige anskaffelser

De fleste private bedrifter og organisasjoner står helt fritt når de skal velge IT-systemer, leverandører og samarbeidspartnere. I det offentlige er det imidlertid mange regler som må følges.
Selger viser fram tv til kunde i et stort butikklokale med mange tv-er langs veggene. Foto.

Hvorfor har vi regler for offentlige anskaffelser?

Vi har regler for offentlige anskaffelser for at alle skal kunne ha tillit til at offentlige penger blir brukt på en samfunnstjenlig måte. Reglene skal

  • sikre rettferdig konkurranse mellom leverandører til det offentlige
  • sørge for at staten får mest mulig igjen for pengene sine
  • hindre at noen får fordeler på grunn av familieforhold, vennskap eller liknende

Norge er dessuten internasjonalt forpliktet gjennom EØS-avtalen og WTO-avtalen til å følge bestemte framgangsmåter ved større offentlige anskaffelser.

Det er lett å forstå at dette er viktig, når vi vet at det offentlige årlig bruker cirka 750 milliarder kroner på kjøp av varer og tjenester, bygg og anlegg.

Fire hovedprinsipper

Reglene for offentlige anskaffelser er basert på fire hovedprinsipper:

Likebehandling
Alle leverandører skal få samme betingelser, krav og muligheter.
Forutsigbarhet
Alle deler av anskaffelsesprosessen skal være forutsigbar for leverandørene, slik at det ikke dukker opp noen overraskelser etterpå.
Gjennomsiktighet
Gjennomsiktighet skal sikre at det er mulig å kontrollere at alle regler blir fulgt.
Konkurranse
Konkurranse skal sikre at statens penger og ressurser brukes mest mulig effektivt.

Reglene gjelder for alle typer anskaffelser av varer og tjenester over 100.000 kroner.

Når du arbeider som fagarbeider i det offentlige, kan du altså ikke bare bestille det du trenger av utstyr, programvare eller tjenester uten videre. Alle bestillinger må vanligvis gå gjennom en innkjøpsansvarlig som kjenner reglene for offentlige anskaffelser.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Arne Jansen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 26.09.2024

Læringsressurser

Regler og lovverk for servicenæringen