Stockholm – oppgaver til filmen
Filmen tar for seg flere av sikringsgruppene, som er teknisk, fysisk, manuell og administrativ sikring. Husker du hva det vil si?
Oppgave 1 – før du ser filmen
- Skriv ned hvilke sikringstiltak som hører til de ulike sikringsgruppene.
- Diskuter med en medelev: Er dere enige om hvilke sikringsgrupper de ulike tiltakene hører hjemme i?
Har du behov for litt starthjelp, kan du se i boksen nedenfor.
Eksempler på tiltak i de ulike sikringsgruppene
- tekniske tiltak: kamera, alarm
- fysiske tiltak: dører, gjerder, skap
- manuelle tiltak: vektertjenester
- administrative tiltak: opplæring
Noen ganger kan det virke som et tiltak passer inn i flere grupper. Hvor hører for eksempel en lås hjemme? Tenk da gjennom: Er det en vanlig lås med nøkkel (fysisk), eller er det en kodelås med fingeravtrykksleser eller kodebrikke (teknisk)? Slike detaljer vil fortelle deg hvilken gruppe låsen hører hjemme i.
Noen ganger vil du også merke at flere tiltak virker sammen. Eksempler på dette er når man bruker både vanlig lås (fysisk sikring) og kodebrikke (teknisk sikring) på samme inngang, eller når det er vekteren (manuell sikring) som låser inn verdiene (fysisk sikring).
Oppgave 2 – mens du ser filmen
Filmen handler ikke om en vanlig dag på jobben for politiet, men den viser en rekke sikringstiltak som er i funksjon mens politiet forsøker å få kontroll over gisselsituasjonen.
- Se filmen.
- Finn og identifiser så mange tiltak du kan, i filmen. Noter dem i skjemaet du kan laste ned nederst på siden her.
Hvis du oppdager flere tiltak som virker sammen, kan du skrive at de gjelder samme hendelse, for eksempel slik:
Tiltak | Hendelse i filmen | Tilleggsopplysninger |
---|---|---|
manuelt | politimannen lukker hvelvet | |
fysisk | låst hvelv | Disse to er samme hendelse. |
Forsøk å vise tydelig hvilken hendelse i filmen du viser til.