Case om sikkerhet – adgangskontroll
Case
Kristine, Hanne og Roar har kjent hverandre siden videregående. Alle tre har tatt fagbrev i vekterfaget og deretter startet vaktselskapet Atlanten Security. Firmaet spesialiserer seg på adgangskontroll for lokale bedrifter og arrangementer i lokalsamfunnet.
I fjor hadde de et solid overskudd, og de har bestemt seg for å bruke dette til å utvide firmaet.
De skal i tillegg til manuelt vakthold tilby tekniske sikkerhetstiltak som alarmer og kameraovervåking til bedrifter. De ønsker å tilby montering av alarm som en pakkeløsning til kundene sine, og vurderer å inngå et samarbeid med et lokalt elektrofirma framfor å ansette egne montører.
Oppgave 1
Atlanten Security har fått et tilbud om å kjøpe inn 500 alarmer med sensorer til 200 kroner per enhet. De beregner 20 % i påslag for indirekte kostnader. Velg selv en fornuftig fortjeneste. Merverdiavgiften er på 25 %.
- Bruk selvkostmetoden til å regne ut salgspris inkludert merverdiavgift for en alarm med sensorer, uten montering.
- Foreta en risikovurdering for en montør ute på oppdrag. Ta høyde for alle typer uønskede hendelser, både på vei til og under oppdraget. Ta hensyn til at monteringen ofte skjer i private hjem, der vi ikke nødvendigvis kjenner til alle forhold. Hva slags personlig utstyr er
nødvendig? Ut fra risikovurderingen lager du en HMS-instruks.
Oppgave 2
Atlanten Security er et lite vaktselskap som ønsker å utvide. De har et solid nettverk i lokalsamfunnet og god kjennskap til et elektrofirma som de kunne tenke seg å samarbeide med i forbindelse med montøroppdrag.
De vurderer også muligheten for å ansette egne montører for å ha mer kontroll selv. Det vil også innebære mer personalansvar. Hanne, Kristine og Roar har diskutert dette internt, men må nå ta en beslutning.
- Argumenter for og imot å samarbeide med et elektrofirma og å ansette egne montører. Hvilke konsekvenser vil det få, og hva er den beste konklusjonen?
Oppgave 3
Nå som Atlanten Security har en pris og har bestemt hvordan de skal gjennomføre tjenesten, må de markedsføre den nye tjenesten overfor kundene.
- Lag en plan for kampanjen, som inneholder målgruppe, ansvarsfordeling og tidsskjema.
- Foreslå egnede kanaler, reklamemateriell og et slagord for kampanjen.
Aktuelle kompetansemål
Forretningsdrift
- vurdere, beregne og tilpasse pris på et produkt med tanke på kostnader og markedssituasjon
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
Markedsføring og innovasjon
- selge et produkt og gjøre rede for salgsprosessen
- lage en enkel markedsplan og gjøre rede for valg av mål og virkemidler
Kultur og samhandling
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
- reflektere over ulike former for relasjonsbygging og forklare betydningen av nettverk