Oppgave
Hvordan ser lytting ut?
Kan vi bli flinkere til å lytte på hverandre i diskusjoner? Det mener de som står bak TV-programmet "Einig". Se på deltakere i disse diskusjonene og lær hvordan lytting kan se og høres ut.
Denne oppgaven inneholder visuelle element, og derfor kan noen brukere ha problemer med å løse den. Oppgave 2 dekker de samme kompetansemålene som denne oppgaven.
Se på diskusjonen om likestilling fra NRK-programmet "Einig" fra 05:48 til 11:47.
I dette diskusjonsprogrammet har deltakerne fått streng beskjed om å lytte til hverandre og diskutere for å utvikle forståelsen av en sak, ikke for å vinne. Hvordan viser deltakerne i diskusjonen at de lytter til hverandre gjennom både verbalspråk og kroppsspråk?
- Hvordan ser du på ansikt og kroppsholdning at de lytter?
- Hvordan ser du på ansikt og kroppsholdning at de er uenige med noe de andre sier?
- Gjentar eller oppsummerer de det den andre sier før de kommer med sitt innspill?
- Finner du eksempler på at deltakerne ber om at de andre forklarer eller utdyper noen av synspunktene eller påstandene sine?
- Blir de enige på noen punkter i samtalen?
- Får du inntrykk av at partene lytter på hverandre?
- Hva slags virkning kan det ha at partene lytter på hverandre i denne diskusjonen, etter din mening?
- Hvem synes du er den beste lytteren i denne diskusjonen? Begrunn.
- Samarbeid i par eller små grupper om å lage en liste over hva det vil si å være en god lytter i en diskusjon.
- Diskuter punktene fra gruppene i klassen. Hva er dere flinke til å gjøre fra før i klasserommet? Hva ble dere bevisste på nå som dere ikke hadde tenkt på før?
- Sammenfatt gjerne diskusjonen med å lage regler for god lytting til et oppslag i klasserommet.