Hvordan få til en god diskusjon?
Programleder Ingunn Solheim har tanker om hvordan vi kan få bedre debatter. Hva vil det si å virkelig lytte til andre? Hvordan kan situasjonen påvirke diskusjonen?
Oppgave 1
Før du ser filmen:
- Liker du å diskutere, eller skygger du helst unna? Begrunn svaret ditt.
- Hva mener du skal til for at en diskusjon er god?
- Hva vil det si å lytte til hverandre i en diskusjon?
Oppsummer filmen:
- Hva mener Ingunn Solheim skal til for å få gode debatter? Skriv dette ned som punkter. Er du enig med henne? Utdyp svaret ditt.
Oppgave 2
"Den beste debatten er utenfor studio, på bakrommet", sier Ingunn Solheim om erfaringene sine med å lage debattprogrammer for NRK. Vi kan si at den retoriske situasjonen påvirker hvordan deltagerne argumenterer.
- Les om den retoriske situasjonen i fagartikkelen under.
- Bruk fagbegrepene til å beskrive forskjeller og likheter mellom studio-debatten og debatten på bakrommet. Ser du noe som kan forklare hvorfor diskusjonen ble bedre på bakrommet?
- Er det forskjell på diskusjonene du har på skolen, hjemme eller blant venner? Hva er den viktigste årsaken?
Relatert innhold
Oppgave 3
Debattklimaet har blitt tøffere, med personangrep og hatske diskusjoner på sosiale medier.
I grupper:
- Diskuter dere fram til løsninger på dette problemet. Gå gjerne ut av klasserommet for å diskutere, til et mindre formelt rom, slik Ingunn Solheim gjør det i "Einig".
Hvordan var det å diskutere i små grupper utenfor klasserommet sammenlignet med klasseromsdiskusjoner? Fordeler og ulemper?
Oppgave 4
I grupper:
- Prøv ut det Solheim sier om å virkelig lytte til hverandre, ved å diskutere denne påstanden fra "Einig"-programmet om rasisme:
Hverdagsrasisme er ganske vanlig i Norge. Enig?
CC BY-SASkrevet av Caroline Nesbø Baker og Marthe Johanne Moe.
Sist faglig oppdatert 08.06.2020