Hopp til innhold

Fagstoff

Lasteplan

Her skal vi lære litt om lasteplan, som er den enkleste formen for påbygg på lastebiler.
En lastebil med åpent plan. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Lasteplan

Et lasteplan består av et flak, eller et gulv med en framvegg og karmer bak og på sidene. Framveggen skal normalt dekke hele førerhuset, men det er ikke krav til karmene på sidene og bak. Det vanlige er likevel at det er karmer som er cirka 1 meter høye.

Flaket har gjerne fester for lastsikringsutstyr. Skal lasten beskyttes mot vær og vind, må man bruke presenning. Flaket kan være utstyrt med festemekanisme for transport av konteinere, eller man kan sette på et kapell, som gjør påbygget til et tett rom.

Kran

Lastebiler med kran har som regel også et lasteplan, slik at bilen kan ta med last og laste denne av og på selv ved hjelp av kranen. Kranen kan være montert foran på bilen, mellom lasteplanet og førerhytta, eller helt bak på lasteplanet. Dette blir kalt henholdsvis frontmontert eller bakmontert kran.

En lastebil med plan og frontmontert kran. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kapell

Veggene i et kapell er laget av duk og ligner på presenning. Duken ligger over et stativ som er festet til lasteplanet. Rommet blir tett og gir god beskyttelse av godset. Samtidig er påbygget lett, noe som er viktig ettersom man ønsker at nyttelasten skal være størst mulig.

Et kapell kalles ofte et gardinpåbygg. Er det en semitrailer, vil man kalle det en gardintralle. På et gardinpåbygg kan presenningsduken på sidene skyves helt fram eller tilbake, og dermed er hele siden åpen. I de fleste tilfellene er det karmer på innsiden, som hindrer godset i å presse direkte på duken i veggen. Kapell brukes til de fleste typer gods der kravet bare er et tørt transportmiddel.

En semitrailer med kapell. Foto.
CC BY-SASkrevet av Per Haukeberg og Arne Skrede. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.03.2022

Læringsressurser

Påbygg