Hopp til innhold

Fagartikkel

Klargjøring av emballasje for salg

Her lærer du litt om hvordan emballasje blir brukt som en «stille salgsperson» av handelsnæringen.

LK06
Pølse og kjøttprodukter fra ulike produsenter. foto.

Handelsnæringen ser på emballasjen som «den stille salgspersonen» som skal gjøre kundene nysgjerrige og lokke dem til å kjøpe produktene. For å tilrettelegge for enkel utplassering av varer i butikk anvender handelsnæringen spesielle emballasjeløsninger. Mye emballasje er utformet slik at det er lett å få plassert den i butikk:

I mange butikker er produktsortimentet i dag så bredt at mange produktvarianter konkurrerer om den samme hylleplassen. Derfor blir det mer vanlig at varene stables enkeltvis i butikkhyllene i stedet for å oppta plassen til en hel kartong.

Siden emballasjen skal markedsføre produktene, er det viktig at denne ikke blir skadd under håndtering.

Les mer om emballering på nettsiden til STAND: Standardiseringsutvalget for norsk dagligvare (STAND).

Bildet viser noen eksempler på D-pak som lett klargjøres for F-pak, for eksempel med en rivekant.

Bildet viser noen eksempler på D-pak som lett klargjøres for F-pak, for eksempel med en rivekant.

Sist oppdatert 28.12.2018
Skrevet av Gunnar Ottesen
Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS

Læringsressurser

Emballering og klargjøring