Målgrupper og målgruppevalg
En målgruppe er en gruppe personer som en virksomhet henvender seg til med produktene, serviceytelsene eller budskapene sine. En virksomhet kan ha en eller flere målgrupper som den ønsker å nå med ulike konkurransemidler.
Ved at virksomheten identifiserer og gjør seg kjent med målgruppa, vil den bedre kunne lykkes i arbeidet med markedskommunikasjon og andre konkurransemidler.
Når det er flere målgrupper inne i bildet, blir de ofte delt inn i primærmålgruppe og sekundærmålgruppe. Den primære målgruppa er den hovedmålgruppa du hovedsakelig sikter etter.
Tenk over
Hvem tror du er primærmålgruppa til energidrikken Battery?
I 2016 ønsket Ringnes å nå ut til en ny og mer voksen målgruppe med sin markedskommunikasjon av energidrikken Battery. Under kan du se en reklamefilm som ble laget i den forbindelse:
Tenk over
Tror du Ringnes lyktes i å nå ut til en ny sekundærmålgruppe med denne reklamefilmen? Hvorfor / hvorfor ikke?
Merkevaren Dove, som blant annet har ulike hudpleieprodukter i sitt produktsortiment, har med sin "campaign for real beauty" solgt ideen om at skjønnhet er individuelt. Målgruppa kan beskrives som kvinner og jenter som skal se skjønnhet som en kilde til selvtillit, ikke til bekymring. Ta en kikk på denne reklamefilmen fra Dove, som for øvrig er en av tidenes mest sette reklamefilmer på YouTube:
I 2020 ga Gyldendal forlag ut sin første Instagram-bok, Dette blir mellom oss, skrevet av Alexander Kielland Krag. Målgruppa romanen henvender seg til, er i hovedsak ungdom og unge voksne i alderen 15 til 25 år. Boken publiseres i "stories", eller kapitler, som inneholder tekst, bilder og filmklipp. Boka er å finne på Instagram-kontoen @dbmo_2020.
Tenk over
Hva tenker du om at Gyldendal går nye veier for å nå en ung målgruppe?
NRK har et mangfoldig tilbud på tradisjonelle plattformer som TV og radio, og også via nett, sosiale medier og mobiltelefon. NRK tilbyr innhold via ulike kanaler og programmer som ønsker å nå ut til ulike målgrupper.
Ett eksempel er NRK Super, som tilbyr en serie for barn ved navn Karsten og Petra. Serien er laget primært for barn mellom to og tolv år.
Et annet eksempel er NRK-serien SKAM, som i utgangspunktet rettet seg mot en ung målgruppe, og som i tillegg lyktes i å fange et bredere publikum.
I videoen nedenfor forteller Ingerid Nordstrand om hvordan NRK jobber med målgrupper:
Tenk over
Hva mener du er det viktigste av det Ingerid Nordstrand fortalte om NRKs arbeid med målgrupper?