Hopp til innhold

Fagstoff

Viral spredning av markedskommunikasjon

Har du tenkt over om reklame du får servert i sosiale medier, passer til deg? Har du klikket på, likt eller delt en reklame i sosiale medier før? Sosiale medier er en arena for markedskommunikasjon, der innholdet potensielt kan spres til mange.
Tegninger på et bilde av aktiviteter på en datamaskin. Illustrasjon og foto.

Viral spredning på sosiale medier

Sosiale medier er effektive kommunikasjonskanaler. De som lykkes med å få mottakere til å dele innhold på sosiale medier, oppnår viral spredning av innholdet sitt. Uttrykket "viral" springer ut fra at en vellykket viral kampanje sprer seg som et virus.

For dem som lykkes med viral spredning av budskapet sitt, er dette en smart, effektiv og billig måte å jobbe med markedskommunikasjon på. Hvis du treffer målgruppa, kan effekten bli formidabel. Budskapet spres som ild i tørt gress og kan bli en markedsføringssuksess.

Tenk over

Kan du komme på noen eksempler på virale markedsføringssuksesser?

Pleier du å like eller dele reklame i sosiale medier? Hvorfor / hvorfor ikke?

Har du venner som pleier å like eller dele reklame i sosiale medier, slik at reklamene dukker opp i din feed? Har du i så fall gjort deg opp noen tanker rundt det?

Personlig tilpasset innhold

Stadig flere blokkerer nettannonser og web-bannere fra å dukke opp i nettleserne sine. Samtidig øker den bruken av sosiale plattformer som har som formål å ha samhandling og kommunikasjon med andre. Markedsførere vet å benytte seg av dette. Via sosiale medier kan kommersielle og ikke-kommersielle aktører skreddersy innhold til de rette mottakerne.

Siden sosiale medier består av personlige, interaktive plattformer, mottar ulike målgrupper ulikt innhold, avhengig av kjønn, alder og interesser. Reklamene du ser i din Facebook-feed, er for eksempel i stor grad basert på aktiviteten din på internett, og er et forsøk på å tilpasse innholdet til deg personlig.

Tenk over

Synes du reklamene du får servert i sosiale medier, passer til deg?

Reklame kan oppleves som skjult

Det blir ofte rettet kritikk mot markedsføring i sosiale medier. Kritikken går ut på at reklame kan oppleves som skjult og dermed vanskelig å identifisere. I 2016 mente nesten en tredjedel av ungdommene i Barn og medier-undersøkelsen at de noen ganger syntes det var vanskelig å vite hva som er reklame på internett, i blogger og på sosiale medier. Når du bruker sosiale medier, bør du derfor være bevisst hvordan ulike aktører kommuniserer og kritisk vurdere avsenderens mål med innholdet.

Verktøy for å spre innhold

Sosiale medier gir bruker mulighet både til å være mottaker av et budskap og til å bidra til å generere, publisere og dele innhold. Bruken av sosiale medier har gitt markedsførere verktøy for å spre innholdet sitt til mange. To vanlige virkemidler som markedsførere benytter seg av for å nå sitt publikum på sosiale medier, er:

  • innhold som oppfordrer til handling
  • sponset innhold formidlet av personer med innflytelse

Du har sikkert blitt oppfordret mange ganger til å like og dele en side med andre. Markedsførere er ute etter alt fra en "like" til at mottakerne svarer på gitte oppgaver og konkurranser. Denne formen for markedsføring er svært effektiv og brukes både av kommersielle, veldedige og private aktører for å gjøre driften av virksomheten lønnsom.

Tenk over

Hvilke sosiale medier benytter du deg av?

Hvilke sosiale medier synes du egner seg best til viral spredning av innhold, og hvorfor?

Instagram ble lansert i 2010. I 2012 kjøpte Facebook Instagram, og siden den gang har det vært en enorm utvikling av sosiale medier. Hvordan får Instagram så mange av oss til å bruke så mye tid på dem? Hvordan er Instagram en markedsplass for viral spredning av markedskommunikasjon? Dette kan du høre mer om i Aftenpostens podkast Forklart, episode 506 "Ti år med Instagram: Slik har appen endret internett".

Jente med rosa kjole og hjerter som faller ned over henne. Hun holder en stor, rød snakkeboble med et hjerte på. Foto.
CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 18.01.2021

Læringsressurser

Kommunikasjon i ulike kanaler