Filmkritiker
Filmkritikeren
Filmkritikeren er grundig, reflektert, analytisk og tolkende. Filmkritikeren kan studere form, sammenligne filmspråk og/eller sette film(er) i en sosiopolitisk eller filmhistorisk kontekst.
Denne definisjonen av filmkritikk må ikke forveksles med filmanmeldelsen. Anmeldelsen er en kortere form for filmkritikk og handler mer om innhold enn form.
Kilde: Gjelsvik, A. (2002). Mørkets øyne. Filmkritikk, vurdering og analyse. Universitetsforlaget.
Lag et videoinnlegg som filmkritiker
1. Oppgavebeskrivelse
I denne oppgaven skal du velge en film eller flere, og ta på deg de filmkritiske brillene dine. Du skal formulere en problemstilling basert på filmen(e) du vil utforske. Du skal bruke kilder og egne observasjoner, tolkninger og analyser for å forsøke å finne svar på problemstillingen.
Besvarelsen skal leveres som et videoinnlegg, tenkt publisert i en kanal for filminteresserte på nett.
Krav til videoinnlegget
Videoinnlegget skal ha en tydelig formulert problemstilling innen emnet film.
Innlegget skal inneholde dine refleksjoner og svar på en problemstilling samt bilder og/eller klipp fra filmen(e).
Kilder må oppgis og krediteres og være i tråd med retningslinjer og regelverk.
Lengde: tre–fem minutter
Filformat: MP4 med H.264
2. Utforsking og problemstilling
Utforsking
Start med å tenke over hva du er interessert i å finne ut mer om når det gjelder film. Eksempel: Har du en favorittregissør? Liker du en type sjanger? Har du lagt merke til nye tendenser i filmmediet, eller nylig sett en film som har gjort inntrykk?
Søk på nettet etter relevant innhold om film for å bli inspirert og for å finne spørsmål du kan utforske videre. Du kan finne filmstoff og filmkritikk i norske og utenlandske nettmagasiner som Montages, Rushprint og Sight and Sound. På NDLA film ligger mange filmer som du kan se gratis og studere nærmere.
Problemstilling
Når du skal lage problemstilling, er det viktig å være konkret og ikke favne for bredt. Å avgrense problemstillingen er kanskje det viktigste grepet du må ta for å komme i mål med oppgaven. Jo mer konkret du kan formulere problemstillingen, og jo mer avgrenset og presis den blir, jo lettere blir det å gjennomføre.
Det kan være god hjelp å diskutere mulige problemstillinger i ei gruppe. Hva er gjennomførbart, hvilke ressurser finnes, og hva er det egentlig du vil undersøke?
Her følger noen forslag til problemstillinger:
Hvordan klarer regissøren X å skape og holde spenningen oppe i filmene sine?
I hvilken grad låner dokumentarfilmen X filmatiske virkemidler som er typiske for den hollywoodske spillefilmen?
Hvordan blir minoriteter framstilt i filmene X og X?
Hvordan påvirker iscenesettelsen vår oppfatning av karakterene i filmen X?
Hva er likheter og forskjeller i filmspråket til regissørene X og X?
3. Gjennomføring
Videoinnlegget kan bestå av filmklipp, egenprodusert videomateriale, voiceover, bilder, tekst, musikk og lydeffekter.
Start med å samle bevis for å besvare problemstillingen din. Dette gjør du ved å nærlese filmen(e), lese om film og finne klipp som problematiserer eller støtter problemstillingen din.
Sitatretten gjør det mulig å bruke klipp fra filmen for å eksemplifisere og illustrere. Finn ut hvordan du kan laste ned filmklipp på en lovlig måte. Det finnes mange nedlastingsverktøy på internett.
Fagartikkel: Om sitatretten
Skriv et manus på mellom 750–1000 ord. Husk at du må bygge gode argumenter for å virke troverdig og overbevisende. I tillegg må du klare å fange og holde på mottakernes interesse.
Spill inn manuset foran kamera eller som en voiceover. Gjør andre opptak hvis du trenger.
4. Etterarbeid og publisering
I redigeringen legger du til passende filmklipp, bilder, overskrifter og andre grafiske elementer. Du må kreditere kildene og klipp på riktig måte og legge til passende lyd og musikk. Husk at videoinnlegget skal vare tre–fem minutter.
Fagartikkel: Finn innhold du kan bruke og dele
Til slutt: Eksporter i filformat MP4 med H.264, og vis videoinnlegget i klassen.