Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Slik lager vi en enkel markedsplan

Vi skal nå steg for steg gå gjennom hvordan vi kan lage en enkel markedsplan.

Innholdet i markedsplanen

Det er ingen absolutte regler for innholdet i markedsplanen. Oversikten under gir oss en pekepinn om hva vi bør ha med:

markedsplan

Steg

Tema

Beskrivelse

1

Sammendrag av rammene for markedsplanen

Hvilken markedsstrategi har bedriften?
Hvordan ser situasjonen ut i dag?

  • markedsstrategi, de fem p-ene
  • situasjonsanalyse/SOFT-analyse

2

Mål

Hva er bedriftens mål?

3

Budsjett

Hvor mye penger kan vi bruke?
Hvordan skal vi fordele disse på de ulike aktivitetene?

4

Aktiviteter

  • målgrupper
  • kanaler
  • budskaper

Hvilke aktiviteter vil være de beste for å støtte opp om bedriftens mål?
Hva er bedriftens viktigste målgrupper?
Hvilke kanaler vil fungere best for å nå målgruppene?
Hva skal budskapet være?

5

Tidsplan

Når skal aktivitetene gjennomføres?

6

Ansvarlig

Hvem er ansvarlig for at aktivitetene blir gjennomført?

I artikkelen "Hva er en markedsplan?" finner du flere detaljer om hvert av punktene en markedsplan bør inneholde.

Eksempel fra reiselivsbransjen

Vi er en reiselivsbedrift, AS Fjordcruise, som tilbyr sightseeing i norske fjorder. Bedriften har en båt som kan ta inntil 40 passasjerer. Vi tilbyr sightseeing i sommermånedene, fra 1. mai til 30. august hvert år. Vi planlegger å kjøre to turer per dag. Sommersesongen er derfor veldig viktig for oss. Vi får besøk av både norske og utenlandske turister.

Våre viktigste kanaler for billettsalg er nettstedet vårt og gjennom reisearrangører. Sammenligner vi vårt tilbud med konkurrentene, ser vi at vi har høyere priser. På den andre siden har vi mer komfortable båter med gode seter og god utsikt til alle passasjerer. Vi tilbyr også et måltid med mat og drikke om bord.

Nå skal vi bruke punktene over for å lage markedsplanen for det kommende året.

Eksempel på en enkel markedsplan

Tema

Beskrivelse

1 Rammene for markedsplanen

Vi har høyere pris og bedre kvalitet på vårt produkt. Vi tilbyr altså mer enn konkurrentene på turene våre. Dette er våre USP-er – eller unike salgspoenger. Dette er et valg bedriftens ledelse har tatt. Vår viktigste kanal for salg er nettstedet vårt. Situasjonen i dag er at ingen andre tilbyr det samme som oss.

2 Mål

Målet for kommende sesong er at vi skal ha 6 000 passasjerer i perioden 01.05.–30.08. Via bestillingssystemet på nettstedet kan vi følge med på antallet nye bestillinger.

3 Budsjett

Hver billett koster 750 kr. Med 6 000 gjester om bord beregner vi inntektene til å bli 4 500 000 kr. For at dette skal lønne seg (når vi trekker fra kostnadene til bensin, lønn, mat og drikke med videre), har vi beregnet at vi kan bruke 500 000 til markedsføring.

Den største andelen passasjerer kommer fra utlandet (70 %), så vi bør planlegge å bruke mer penger på å få inn utenlandske turister enn norske.

4 Markeds-aktivitetene

Målgruppe:
Vi ønsker oss gjester fra Norge og utlandet. Vi vet fra tidligere at vi har flest gjester fra USA. Vi vet også fra tidligere at passasjerene våre er godt voksne som ønsker bedre komfort og er villig til å betale vår pris.
Kanal:
Vi har testet ulike kanaler tidligere. Vi vet at vi treffer målgruppa vår best på Facebook og på reiserelaterte nettsteder.
Budskap:
Vårt tilbud er eksklusivt. Budskapet vårt er derfor: "Se fjordene på den eksklusive måten – fjordcruise med god komfort, mat og drikke inkludert."

5 Tidsplan

Vi vet at utenlandske gjester planlegger ferien sin tidligere enn nordmenn. I USA er det vanlig å planlegge i desember og januar. Nordmenn planlegger ferien senere, gjerne fra april og utover.

6 Ansvar

Det er daglig leder som er markedsansvarlig i bedriften, og den som følger opp at markedsaktivitetene blir gjennomført.

I eksempelet over har vi avklart hva som er viktig for oss på hvert av punktene. Nå er vi klare til å beskrive de ulike aktivitetene i markedsplanen vår:

Bildet over viser en oversikt over planlagte aktiviteter: hvilke kanaler vi skal satse på, hvem som er målgruppa vår, budsjett fordelt på de ulike aktivitetene, hvilke mål vi har for aktivitetene, kort om budskap og hvem som er ansvarlig. I tillegg viser vi når vi planlegger å gjennomføre aktivitetene.

I markedsplandokumentet kan vi skrive litt mer om de ulike punktene, eksempelvis hvem som er i målgruppe 1, 2 og 3.

Når vi er ferdige med markedsplanen og har fått den godkjent i bedriften, kan vi sette i gang med å lage mer detaljerte planer for hver markedsaktivitet (kampanjeplaner).