PåPåler AS – målgruppe- og situasjonsanalyse
PåPåler AS er snart klare til å lansere sitt nye reiselivskonsept med pålehytter i en elv nær dere. Hyttene er åpne for gjester fra mai til oktober. For å komme til hyttene må gjestene bruke kano eller kajakk. Hyttene er ikke tilknyttet bilvei. Hyttene har enkel standard, men likevel et lekkert design. Det er naturopplevelsen som står i fokus.
Gründerne er byggutdannet og har ikke så mye kunnskap om salg og markedsføring. De tenker i første omgang å teste konseptet i det norske markedet og så lansere det i Europa. Men de er ikke helt sikre på hvem som er i målgruppa, og heller ikke hvordan de skal nå ut til de ulike segmentene med konseptet sitt.
De har et mål om å oppnå 80 prosent belegg den første sesongen.
PåPåler har bedt dere om hjelp til å finne målgrupper, å segmentere markedet og å lage en situasjonsanalyse.
Oppgave 1
Dere har takket ja til oppdraget med å lage en markedsplan og har bestemt dere for å jobbe i grupper på tre. Dere må lage egne forutsetninger der dere trenger det.
Del 1: Lag en situasjonanalyse
Del 2: Finn målgruppa og segmenter markedet
Guoskevaš sisdoallu
En markedsplan er et dokument hvor bedriften planlegger sine kommende markedsaktiviteter.