Njuike sisdollui
Bargobihttá

PåPåler AS – målgruppe- og situasjonsanalyse

Per og Pål Meyer startet opp PåPåler AS, et nytt reiselivskonsept som begynner å bli klart for oppstart. Ideen til konseptet fikk de to friluftsinteresserte guttene da de var på padletur i Amazonas. Guttene trenger hjelp til å lage en markedsplan og har spurt dere om hjelp.

Informasjon

PåPåler AS er snart klare til å lansere sitt nye reiselivskonsept med pålehytter i en elv nær dere. Hyttene er åpne for gjester fra mai til oktober. For å komme til hyttene må gjestene bruke kano eller kajakk. Hyttene er ikke tilknyttet bilvei. Hyttene har enkel standard, men likevel et lekkert design. Det er naturopplevelsen som står i fokus.

Gründerne er byggutdannet og har ikke så mye kunnskap om salg og markedsføring. De tenker i første omgang å teste konseptet i det norske markedet og så lansere det i Europa. Men de er ikke helt sikre på hvem som er i målgruppa, og heller ikke hvordan de skal nå ut til de ulike segmentene med konseptet sitt.

De har et mål om å oppnå 80 prosent belegg den første sesongen.

PåPåler har bedt dere om hjelp til å finne målgrupper, å segmentere markedet og å lage en situasjonsanalyse.

Oppgave 1

Dere har takket ja til oppdraget med å lage en markedsplan og har bestemt dere for å jobbe i grupper på tre. Dere må lage egne forutsetninger der dere trenger det.

Del 1: Lag en situasjonanalyse

Tips

Situasjonanalysen skal beskrive og analysere dagens markedssituasjon. Hensikten er vise hvilke arbeidsvilkår PåPåler må forholde seg til og planlegge ut fra. Den skal vise PåPålers sterke og svake sider (de interne arbeidsvilkårene) og hvilke muligheter og trusler de har (de eksterne arbeidsvilkårene).

For eksempel er det en styrke at konseptet er innovativ og unikt, og en svakhet er at verken Per eller Pål har erfaring fra å drive en reiselivsbedrift. Trusler er hva konkurrentene gjør, og muligheter kan være at konseptet er unikt og naturbasert.

Del 2: Finn målgruppa og segmenter markedet

Tips

Hvilke kundegrupper skal de satse på? Hvilke deler av befolkningen er mest interessert i produktet? Å segmentere markedet vil si å dele markedet opp i mindre segmenter (deler), som hver for seg har visse fellestrekk. Dere kan for eksempel dele målgruppene opp i fiskeinteresserte, barnefamilier, miljøbevisste byboere og padlere. Her kan dere videre definere personlighetstrekk og interesser.


Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Hva er en markedsplan?

En markedsplan er et dokument hvor bedriften planlegger sine kommende markedsaktiviteter.