Bargobihttá
Markedsmål for en leverandør av mobiltjenester
Det er viktig for en bedrift å sette seg mål, for det viser retningen bedriften skal gå i. Klare mål viser også de ansatte hva de skal arbeide for, og det hjelper dem til å gjøre en bedre jobb.
Markedsmål er de målene en bedrift setter for markedsføringen, og poenget med å sette slike mål er at bedriften skal ha noe å strekke seg etter.
Her skal du formulere noen markedsmål for en oppdiktet bedrift som tilbyr mobiltjenester. Bruk fantasien, og lag egne forutsetninger.
Inntektsmål
- Finn tall for omsetning og overskudd for leverandører av mobiltjenester i Norge. Deretter setter du egne markedsmål for hvor stor omsetningen til bedriften din skal være, og hvor stort overskudd du vil ha.
- Begrunn målet ditt.
Markedsandel
Her dreier det seg om å slåss om de kundene som allerede bruker mobiltelefon.
- Hvor stor del av markedet skal du ta? Skal du bli en gigant som Telenor, eller nøyer du deg med å være en liten utfordrer som OneCall?
- Finn fram til tall for markedsandeler i markedet i dag, og formuler din egen målsetting.
- Begrunn målet ditt.
Nye kunder
Du kan også sette deg mål for hvor fort du ønsker at markedet ditt skal vokse. Her gjelder det å få enda flere til å begynne å bruke mobiltelefon – altså skaffe nye kunder som ikke bruker mobil i dag.
- Hvor mange nye kunder tror du det er realistisk å kunne få? Hvem er det som ikke har mobil i dag?
- Begrunn målet ditt.
Kundetilfredshet
Tilfredse kunder er lojale kunder.
- Søk deg fram til informasjon om kundetilfredsheten hos de eksisterende leverandørene av mobiltjenester.
- Hvor fornøyde skal kundene dine være? Hvor viktig er det for deg at de faktisk er fornøyde? Og hvor fornøyde er kundene med konkurrentene – kanskje kan du bli bedre enn dem?
- Begrunn målet ditt.
Kundelojalitet
Det er dyrt å skaffe seg nye kunder, og det kan derfor være lønnsomt å ha kunder som er lojale.
- Hvor lojale kunder ønsker du?
- Er det viktig for deg at en kunde som har handlet hos deg, kommer tilbake til deg neste gang, eller er det greit at han går til konkurrenten?
- Begrunn svaret ditt.