PåPåler AS – markedsstrategi
PåPåler AS er snart klare til å lansere sitt nye reiselivskonsept med pålehytter i en elv nær dere. Hyttene er åpne for gjester fra mai til oktober. For å komme til hyttene må gjestene bruke kano eller kajakk. Hyttene er ikke tilknyttet bilvei. Hyttene har enkel standard, men likevel et lekkert design. Det er naturopplevelsen som står i fokus.
Gründerne er byggutdannet og har ikke så mye kunnskap om salg og markedsføring. De tenker i første omgang å teste konseptet i det norske markedet og så lansere det i Europa. Men de er ikke helt sikre på hvordan markedsstrategien skal se ut. De har bedt dere om hjelp til denne oppgaven.
Dere har takket ja til oppdraget med å lage en markedsstrategi og har bestemt dere for å jobbe i grupper på tre. Her er det bare fantasien som setter grenser, og dere må lage egne forutsetninger der dere trenger det.
Del 1: Lag en markedsstrategi
Markedsstrategien skal si noe om hva PåPåler tilbyr, hva som er fordelene eller det unike med produktet (som pris og kvalitet), hvordan det skal selges, hvilken markedsføring som skal prioriteres, og hvordan kundene skal betjenes (service).
- Konkurransemidlene pris, produkt, påvirkning, plass og personale (de fem p-ene) er et godt verktøy i dette arbeidet.
- Velg hvilke markedsføringskanaler som skal brukes for å nå hvilke målgrupper, og begrunn valgene.
- Lag en egen strategi for markedsføring i sosiale medier.
Del 2: Lag et nyhetsbrev
Nyhetsbrevet skal sendes til Turistforeningen og til turistkontor rundt om i Norge for å skape oppmerksomhet om det nye reiselivskonseptet.
Del 3: Planlegg markedsaktivitetene
Lag en aktivitetsplan for PåPåler. Planen skal vise følgende:
- Hvilke markedsaktiviteter skal dere gjennomføre?
- Hva er målet med aktivitetene?
- Hvor mye skal aktivitetene koste?
- Når skal aktivitetene gjennomføres?
- Hvem ønsker dere å nå med aktivitetene (målgrupper)?
- Hva skal dere si til målgruppene – hva er budskapet?
- Hvilke kanaler skal dere bruke (Facebook, nettaviser, lokale/nasjonale reiselivsnettsteder)?
- Hvem har ansvar for gjennomføringen av aktivitetene?
- Hvordan skal dere jobbe med kundereisene, og hvem er ansvarlig for dette?
Guoskevaš sisdoallu
En markedsplan er et dokument hvor bedriften planlegger sine kommende markedsaktiviteter.
Om bruk av konkurransemidlene produkt, pris, plassering, personale og påvirkning, i merkevarebygging.