På teorisida om dette temaet bruker vi integrasjon til å berekne volum av ein romfigur, bogelengda til ein graf og gjennomsnittsverdien til ein funksjon. Her kan du prøve å berekne desse storleikane.
3.3.1
Vi kan berekne bogelengda til ein graf frå til x=b ved hjelp av integrasjon ut frå samanhengen s=∫ab1+f'(x)2dx.
Dette vil sjølvsagt òg gjelde for lengda av grafen til ein lineær funksjon.
a) Bestem den eksakte bogelengda til funksjonen fx=2x i intervallet x∈0,3 på to ulike måtar, utan bruk av digitale hjelpemiddel.
Tips
Du kan bruke pytagorassetninga som den eine måten og integrasjon som den andre måten.
Løysing
Metode 1: pytagorassetninga
Sidan grafen i dette tilfellet er ei rett linje, kan vi bruke pytagorassetninga for å finne lengda av grafen, der den eine kateten går langs det gitte intervallet langs x-aksen og har lengde lik 3, mens den andre kateten går i y-retning og har lengde f3=2·3=6.
Pytagorassetninga gir då følgande bogelengde, b:
b2=32+62b=9+36b=45b=35
Metode 2: integrasjon
s=∫ab1+f'(x)2dx=∫031+22dx=∫035dx=5x03=35
b) Vi ønsker å bestemme bogelengda til funksjonen fx=x2 eksakt. Når funksjonen er noko anna enn lineær, viser det seg at det er komplisert å løyse integralet i formelen for bogelengde manuelt.
Bruk derfor CAS for berekne den eksakte bogelengda til funksjonen fx=x2 i intervallet x∈-2,2.
Løysing
Sidan den eksakte verdien av bogelengda blir eit komplisert uttrykk, bereknar vi òg den tilnærma verdien for bogelengda.
3.3.2
Som nemnt er det ofte vanskeleg å bestemme bogelengde for funksjonar som ikkje er lineære, og i mange tilfelle viser det seg at det er umogleg å bestemme dette ved bruk av CAS. I slike tilfelle kan vi bestemme ein tilnærma verdi ved bruk av numeriske metodar.
Frå teorisida har vi følgande samanheng for lengda av eit linjestykke mellom to punkt på ein graf:
∆s2=∆x2+∆y2∆s=∆x2+∆y2
a) Lag ein algoritme for eit program som bereknar bogelengda til funksjonen fx=x2 mellom to x-verdiar numerisk. x-verdiane og breidda på linjestykka ∆x skal oppgivast av brukaren under køyring av programmet.
Løysing
Inndata og definisjonar:
Vi definerer funksjonen.
Vi opprettar variabel for bogelengda og set han lik 0.
Programmet skal be om minste x-verdi, største x-verdi og avstanden mellom x-verdiane, dx.
Ei løkke blir nytta til berekning. Denne bruker minste x-verdi som startverdi og største x-verdi som sluttverdi, og x-verdien blir auka med dx for kvar gjennomgang.
Løkke start:
dy blir berekna ut frå gjeldande x-verdi.
Bit av bogelengda blir berekna ut frå formel ved hjelp av dx og dy.
Totalverdien av bogelengda blir auka med lengda av den berekna biten.
Neste x-verdi blir berekna.
Løkke slutt:
Den berekna bogelengda blir skriven ut.
b) Lag programmet som algoritmen beskriv.
Løysing
3.3.3
Volum av ein romfigur er gitt ved
V=∫x1x2Axdx
der A er arealet av flata av skiva og dx angir høgda av skiva.
Ei kule er eit døme på ein romfigur, og vi har vist på teorisida at volumet av ei kule er gitt ved
V=∫-rrπr2-x2dx
der r er radius i kula.
a) Bruk samanhengen som er gitt over til å berekne volumet av ei kule med radius lik 2 cm ved hjelp av integrasjon, utan bruk av digitale hjelpemiddel.
b) Bruk formelen for volum av kule, V=43πr3, til å kontrollere berekninga i a).
Løysing
V=43πr3=43π·23=323π
3.3.4
På teorisida såg vi at dersom vi deler ei kule med radius r i sylinderforma skiver med tjukne ∆x, vil volumet av kvar skive bli
Vskive=Ax·∆x=πr2-x2·∆x
Vi kan bruke denne samanhengen til å berekne volumet av ei kule numerisk.
a) Lag ein algoritme for eit program som bereknar volumet av ei kule. Radius og talet på skiver skal oppgivast av brukaren ved køyring av programmet.
Løysing
Inndata:
Verdi for radius blir gitt.
Talet på skiver blir gitt.
Berekningar/startverdiar:
Startverdi for x blir sett lik -r.
Breidda på skivene, dx, blir sette lik diameter delt på talet på skiver.
Startverdi for totalt volum blir sett lik 0.
Ei lykkje blir nytta til berekning av volumet for kula ved å summere volumet for alle skivene. Denne bruker x-verdien -r som startverdi og r som sluttverdi, og x-verdien blir auka med dx for kvar gjennomgang.
Lykkje start:
Ny x-verdi blir berekna.
Volum av skive blir berekna ut frå standard volumformel.
Totalverdi for volum blir auka med berekna volum av skive.
Lykkje slutt:
Berekna volum blir skrive ut.
b) Lag eit program som bereknar volumet av ei kule numerisk.