Tenk ut ein algoritme og førebygg skulefråfall
Gjer eit tankeeksperiment i grupper: Sjå for dykk ein algoritme med utgangspunkt i oppdraget nedanfor og datasettet de har fått tilgang til.
Oppdrag
30 prosent av alle elevar på vidaregåande skule droppar ut.
De jobbar i opplæringsavdelinga i fylkeskommunen. Ved hjelp av kunstig intelligens skal de få færre elevar til å droppe ut.
- Identifiser elevar det er ein risiko for at droppar ut, ved å bruke data om tidlegare elevar.
Maskiner kan ikkje lære av seg sjølve. Til å lære opp ein kunstig intelligens treng vi store mengder data. Den kunstige intelligensen finn mønster i dataa, som algoritmen/modellen bruker til å kunne behandle ny informasjon. Studer modellen over.
Spørsmål:
- Kva slags data kan vi bruke for å lære opp algoritmen til å identifisere elevar som står i fare for å droppe ut av skulen?
- Kva er eventuelt problematisk med dette?
- Trur du at dette hadde fungert bra? Kvifor?
Moglege datatypar
- gamle vitnemål frå ungdomsskuleelevar
- adresse
- kjønn
- utdanningsnivået til foreldra
- betalingshistorikk
- anna?
No skal de tenkje ut ein mogleg algoritme! Skal det vere ein veldig kompleks modell/algoritme som nesten aldri tek feil, men er vanskeleg å forstå for utanforståande? Eller skal det vere ein enkel modell/algoritme som viser tydeleg kva slutningane er baserte på?
Korleis skal resultatet sjå ut? Skal elevane bli delte i tre grupper: høg, middels og låg risiko? Eller skal de berekne ein risiko-score for kvar enkelt elev?
Noter tankar undervegs.
De har no utvikla ein algoritmemodell.
Ta stilling til følgjande
- Når skal dette brukast?
- Skal alle nye elevar bli klassifiserte?
- Kven skal sjå resultatet? Læraren? Eleven? Foreldra? Kvifor?
- Kva gjer vi med resultatet? Skal elevar som har høg risiko for å droppe ut, få ekstra hjelp? Eller skal vi heller bruke ressursar på elevane som uansett kjem til å klare seg?
- Er det rettferdig at ei maskin vurderer korleis elevar kjem til å gjere det på vidaregåande skule? Kvifor er det rettferdig/urettferdig?
- Sjå for deg at den kunstige intelligensen meiner du har «høg risiko for å droppe ut av vidaregåande skule». Korleis hadde dette påverka deg?
Diskuter dette i gruppene, og oppsummer deretter i plenum.
- Kva tenkjer læraren om ei slik maskin?
- Kva hadde læraren gjort med informasjonen om sannsynet for at elevane droppar ut?
- Korleis hadde dette påverka arbeidskvardagen til læraren?
Relatert innhald
Kunstig intelligens inneber at maskinene rundt oss blir stadig "smartare" og i stand til å løyse oppgåver som berre menneske kunne løyse tidlegare.