Introduksjon til verktøy og metoder
A. Aktiver forkunnskapene dine
Diskuter kort i mindre grupper eller felles i klassen før dere ser videoen:
Hva mener vi med verktøy og metoder?
Hvilke verktøy og metoder tror du er sentrale i geografifaget?
B. Se film
Se filmen Hvilke verktøy og metoder trenger geografen?. Den varer i 1,51 minutt.
C. Diskuter spørsmålene
Reflekter rundt spørsmålene under alene i to–tre minutter. Gå deretter sammen i grupper og diskuter spørsmålene. Til slutt styrer læreren en klassesamtale om hva dere tenker, om dere var uenige om noe i gruppene, og om dere har fått noen nye idéer etter å ha sett videoen.
Hva er et kart?
Hva er observasjon, og hva betyr det å "se geografisk"?
Hvordan kan statistikk hjelpe oss til å forstå verden?
Synes du vi trenger å vite hvor ulike hav, fylker, land, fjellkjeder og byer er? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Alle sammen får et blankt ark, gjerne i A3-størrelse.
Start nedtelling på ei klokke med alarm på fem minutter.
Tegn et verdenskart med så mange detaljer som mulig før klokka ringer. Prøv å tenk på kontinentenes størrelser i forhold til hverandre, og hvor de ligger i forhold til hverandre.
Diskuter kartet med sidemannen. Hvilke detaljer fikk dere med? Var det vanskeligere enn dere trodde? Er det noen områder av verden dere har bedre kontroll på enn andre?
Se på noen av kartene i fellesskap til slutt.