Hopp til innhold
Oppgave

Les topografiske kart

Et topografisk kart kan brukes til å lese terrenget. Men for å kunne lese kartet må vi trene. Her er ulike oppgaver du kan bruke for å trene på å lese topografiske kart.
Oppgavene under handler om å lese og tolke kart og er dermed visuelle. Vi har derfor ikke alternativer til disse oppgavene til dem som bruker skjermleser.

Før du begynner

I denne ressursen skal du øve deg på å lese topografiske kart. Du bør lese artikkelen fagartikkelen "Kart – et nyttig verktøy" før du begynner på disse oppgavene. Den beste treningen er å ta med seg et kart over området og gå ut. Da kan du trene på å se sammenhengen mellom kartet og terrenget. Disse oppgavene kan likevel være nyttige tillegg og god trening, spesielt hvis du diskuterer kartene og løsningene dine med en medelev.

Mål med oppgavene

Målene med disse oppgavene er at du skal

  • øve på å lese og tolke informasjonen i topografiske kart

  • bruke topografiske kart aktivt selv

1. Hvordan symboliseres ulike elementer?

Test deg selv i den interaktive ressursen under. Forstår du hva de ulike fargene, figurene, symbolene og strekene symboliserer? Når du har tippet, kan du trykke på plusstegnene og sjekke. Oppgaven fungerer best i fullskjerm-modus.

2. Les kartene og velg riktig kart

I denne oppgaven kan du trene på å lese informasjon ut av ulike topografiske kart. Jobb alene eller i par. Diskuter gjerne med en medelev om du er usikker på hvordan du skal lese kartene.

3. Plasser fotografen

Til læreren

Det er mulig å løse denne oppgaven ved bruk av papirkart. Pdf-en Oppgave om topografiske kart under kan lastes ned og skrives ut. Da kan du be elevene tegne inn fotografens plassering direkte på kartene.

Fasit finner du her:

Oppgave

Fagartikkelen "Bruk av digitale kartverktøy" er nyttig om du er usikker på hvordan du skal bruke digitale kart.

  1. Jobb i par eller mindre grupper. Gå gjennom ett og ett bilde i presentasjonen under og bli enige om hvor fotografen står.

  2. Legg inn tekst, symboler eller tall der dere mener fotografen står i det digitale kartet under bildene. Dere kan søke, zoome inn og ut og endre bakgrunnskart i det digitale kartet om dere ønsker.

  3. Gå gjennom bildene i klassen til slutt og diskuter plasseringene. Forklar for hverandre hvordan dere har lest kartet, og hvorfor dere har plassert fotografen der dere har gjort.

For å lagre oppgaveløsningen din til senere kan du ta skjermutklipp av kartet til hver oppgave og lagre bildet på enheten din.

4. Planlegg en tur i nærmiljøet ditt

Planlegg en tur i nærmiljøet ditt med minst én overnatting. Du skal lage et kart, ta skjermutklipp av dette og legge det inn i et dokument som du lagrer på datamaskinen din. Der skal du skrive litt mer om turen.

Fagartikkelen "Bruk av digitale kartverktøy" er nyttig om du er usikker på hvordan du skal bruke digitale kart.

Kartet ditt skal inneholde

  • en strek som viser hvor du skal gå

  • et symbol som markerer overnattingsstedet

Pass på at turen blir passe lang for deg (minst 3 km). Deler av turen må gå utenfor sti og vei, men i et terreng det går an å gå i. Overnattingsstedet bør helst ligge i nærheten av vann, på et flatt område og ikke på myr.

Dokumentet skal inneholde

  • skjermutklipp av kartet du har laget

  • et anslag på hvor lang turen er (du kan måle i det digitale kartet)

  • en beskrivelse av ruten og forklaring på hvorfor du har valgt den (i forklaringen skal du vise at du har lest og tolket informasjon i kartet)