Hopp til innhold
Oppgave

Bli kjent med tomaten!

Tomater dyrkes både på friland og i drivhus over store deler av verden. Størrelsen varierer fra de minste cherrytomatene på et par centimeter i diameter til bifftomater som kan veie over 250 g. Det finnes tomater i et utall varianter, de kan være mørkerøde, lyserøde, oransje eller gule.

I denne oppgaven skal du lære mer om tomaten og hvordan den kan tilberedes. Oppgaven består av en teoridel og en praktisk del med tre oppgaver hver.

Teoridel

Oppgave 1

Finn fakta om tomat og skriv ti faktasetninger. Disse setningene bør inneholde noe om:

  • sesong for tomat

  • forskjellige varianter

  • næringsinnhold

  • tilberedningsmetoder

Oppgave 2

Det er delte meninger om hvorvidt tomaten er en bærekraftig råvare eller ikke. Finn informasjon om dette temaet på internett eller i andre kilder. Etter å ha lest om temaet: Hva mener du? Argumenter for ditt syn.

Oppgave 3

Hva kan du bruke tomaten til? Skriv ei liste over alle retter og tilberedningsmetoder du kommer på. Sammenlikn lista di med en medelevs. Har dere forskjellige retter eller stort sett de samme?

Praktisk del

Oppgave 4

Gå sammen i grupper på to eller tre elever og velg dere tre ulike retter eller tilberedningsmetoder for tomat fra listene dere skrev i oppgave 3. Finn oppskrifter. Fordel oppgaver og skriv en arbeidsplan. Gå deretter på kjøkkenet og tilbered rettene.

Oppgave 5

Smak på tomater både før og etter varmebehandling. Bak noen cherrytomater i ovnen med litt olje på. Bak til tomatene så vidt har blitt myke og skinnet har begynt å sprekke opp. Smak på noen cherrytomater som det ikke er gjort noe med, og smak deretter på de bakte tomatene. Hvordan vil du vurdere smaken på de rå tomatene og de bakte? Har smaken endret seg?

Oppgave 6

Flå tomater og lag salsa! I denne korte filmen viser kokk Lise Finckenhagen deg hvordan du flår tomaten.

Video: Bama / CC BY-NC-ND 4.0

Videre viser Lise Finckenhagen hvordan du lager salsa av flådde tomater i denne filmen.

Video: Bama / CC BY-NC-ND 4.0

Refleksjon

Etter å ha jobbet med oppgavene kan du tenke over:

  • Har du lært noe nytt i dag?

  • Lærte du noen nye måter å tilberede tomat på?