Aktiv lytting
ØNSKE-modellen egner seg godt når vi vil undersøke behovene grundig, spesielt i forbindelse med kostbare innkjøp.
Salg og service krever evne til både å lytte og å tale. For å lytte er det ikke nok å ha god hørsel. En ting er å høre hva samtalepartneren sier, noe helt annet er det å virkelig forstå meningen med det som blir sagt.
Aktiv lytting vil si at avsenderen av et budskap blir hørt og forstått, at følelser som ligger til grunn for ordene, er forstått og akseptert. Aktiv lytting hjelper oss til å forstå hva kunden egentlig ønsker, tenker og mener.
Nøkkelen til gode ferdigheter i aktiv lytting ligger i ordet aktiv. Aktiv lytting vil si at mottakeren lytter til tonefall, mimikk og kroppsspråk for å forstå hvilke følelser som ligger bak ordene.
Ved større og kostbare innkjøp er det vanlig å undersøke behovene grundig. Selgeren kan for eksempel bruke ØNSKE-modellen:
- Økonomi
- Nytteverdi
- Sikkerhet
- Kvalitet
- Effektivitet
Vi ser at ØNSKE-modellen har fått navnet sitt fra forbokstavene i de fem ordene.
Eksempel på bruk av ØNSKE-modellen
Hva bør vi legge vekt på ved kjøp av personbil? Tenk over hva som ville bety noe for deg:
1 Økonomi
- Hvor viktig er det at innkjøpsprisen er lav?
- Hvor viktig er det at verditapet per år er lavt?
- Hvor viktig er det at drivstofforbruket er lavt?
- Hvor viktig er prisen på forsikringspremien?
2 Nytteverdi
- Hvilke krav har du til antall sitteplasser?
- Hvor viktig er det å ha stor plass til bagasje?
- Hvor viktig er det at bilen kan brukes som trekkvogn for karavan eller lignende?
3 Sikkerhet
- Er det viktig at bilen har et godt resultat i kollisjonstesten EuroNCAP?
- Er det andre sikkerhetsdetaljer du synes er viktige?
4 Kvalitet
- Er det viktig at bilen har stor slitestyrke?
- Er det viktig med god passasjerkomfort?
- Er det viktig med fin design?
5 Effektivitet
- Hvor viktig er framkommelighet? Har du for eksempel behov for en bil med firehjulsdrift?