Hopp til innhold

Fagstoff

Mersalg

Når kunden har bestemt seg for å kjøpe et produkt av oss, er det ikke sjelden at det åpner seg muligheter for å selge mer. Et godt sisteinntrykk er viktig enten kunden har kjøpt noe eller ikke.
Mann med full handlevogn utenfor IKEA. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Mersalg, plussalg

Mersalg er primært rettet mot produkter eller tjenester som sammen med hovedproduktet antas å kunne gi en bedre totalløsning for kunden. I en aktiv dagligvarebutikk legger man til rette for mersalg ved å samplassere varer som naturlig hører sammen, legge fram brosjyrer, gi tips til middager og så videre.
Svært mange produkter gir slike muligheter for mersalg. Det er en utfordring for alle salgsmedarbeidere å finne produkter som hører sammen, og veilede kunden til å kjøpe mer.

Et godt sisteinntrykk

Vi har lært at førsteinntrykket i kundekontakten er viktig. Et godt sisteinntrykk er like viktig – det kan være avgjørende for om kunden kommer tilbake for å handle.

Enten kunden har kjøpt noe eller ikke, er sisteinntrykket viktig for kundens oppfatning av salgsmedarbeideren og butikken. På samme måte som vi bare får én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk, får vi aldri en tilleggssjanse til å gjøre et godt sisteinntrykk.

For kunder som har kjøpt

Tenk langsiktig. Om vi tenker på forholdet til kunden som livslangt, er det viktig å innkassere ethvert salg som betydningsfullt, og som på sikt kan bli noe stort.

Hvis kunden kjøper, må vi alltid takke høflig for handelen – uansett hvor lite kunden har kjøpt. Kunden skal forstå at vi setter stor pris på hver eneste handel. En liten kunde i dag kan bli en stor kunde i morgen!

For kunder som ikke har kjøpt

Hvis kunden ikke kjøpte noe, kan vi prøve å få til en avslutning som gjør at kunden får lyst til å komme tilbake til butikken vår seinere. Hvis det er helt klart at kunden ikke vil kjøpe, bør vi raskest mulig avslutte samtalen på en hyggelig måte. Ved avslutningen kan du si at du forstår at det ikke er aktuelt for kunden å handle akkurat nå.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 25.11.2017

Læringsressurser

Salg