Løs et retorisk problem
Et retorisk problem er et påtrengende problem eller behov som kan løses gjennom retorikk, altså gjennom å påvirke noen ved hjelp av kommunikasjon.
Definer problemer dere som elever opplever på skolen, som kan løses gjennom å påvirke de rette folkene ved hjelp av en retorisk tekst.
Forslag til retoriske problemer:
å gjøre toalettene på skolen kjønnsnøytrale
å få slutt på sosial ekskludering i russetida
å få senere oppstart av skoledagen
Gå sammen i par eller grupper og velg ett av de retoriske problemene som dere opplever i kraft av å være skoleelever. Nå skal dere lage en retorisk strategi der dere bruker kunnskap om retorikk til å planlegge framføringa av en muntlig tekst som best mulig utnytter mulighetene til å påvirke og løse problemet.
Du finner en oversikt over retoriske grep og verktøy som dere kan bruke, i ressursene i boksen etter spørsmålene.
Hvem er det som har makt til å løse problemet deres? Det vil si: Hvem er det retoriske publikummet dere må rette budskapet deres inn mot? Er det rektor, lærere, rådgivere, medelever eller flere av disse?
Hva vil være en god anledning til å framføre den retoriske teksten for at den skal ha størst mulig påvirkningskraft?
Hvilke tematiske landskap, topoi, kan dere hente argumenter fra? Her er det viktig å finne argumenter som hviler på kulturelle forestillinger og verdier som dere tror at mottakerne deler med dere.
Hvordan kan dere framstå som mest mulig troverdige avsendere av budskapet?
Hvilke følelsesmessige knapper er lure å trykke på hos det retoriske publikummet deres? Hvilke følelser vil dere appellere til, og hvilke virkemidler vil dere bruke?
Er argumentene dere bruker, holdbare og sannsynlige?
Hvilken stil, form, oppbygning og vinkling tror dere vil oppleves som mest passende i denne kommunikasjonssituasjonen? Er det normer eller konvensjoner for kommunikasjon som dere må passe på å ikke bryte med?
Presenter tekstene og den retoriske strategien for klassen.
Etterpå tar hver gruppe ansvaret for å gi tilbakemeldinger til ei annen gruppe i form av en samtale.
Vurder den retoriske strategien deres og hvor vellykket den var. Klarer de å overbevise det retoriske publikummet? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Begrunn vurderingen på en vennlig og saklig måte med bruk av fagbegreper fra retorikk og kommunikasjon.