Tema: Læringsmiljø
Nedenfor har vi samlet et forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å skape et bra læringsmiljø i klassen. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter, så det passer godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som egner seg hvis dere ønsker å jobbe med flere økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.
Økt 1: Gruppearbeid
Gruppearbeid kan være en effektiv måte å lære på, men det kan også være utfordrende. Hvordan kan dere jobbe sammen i grupper på en bedre måte? I denne oppgaven skal dere først reflektere over hva som er viktig for å få gruppearbeid til å fungere. Deretter skal dere se en film om gruppearbeid og reflektere over det elevene og eksperten sier. Til slutt jobber dere i grupper med å lage klassens regler for gruppearbeid.
Hvordan jobbe sammen i grupper?
Økt 2: Læringsmiljø
Hvordan kan dere spille hverandre gode i klassen og skape et godt læringsmiljø? I denne oppgaven skal dere først reflektere over hva som kjennetegner et godt læringsmiljø. Deretter skal dere se en film om læringsmiljø og reflektere over hvordan dere kan skape et godt miljø for læring i klassen. Til slutt jobber dere i grupper og lager en plan med tiltak som kan gjennomføres i klassen for å lære på en bedre måte.
Tips til gjennomføring av denne oppgaven
Hvis dere bare har 20–30 minutter til rådighet, bør dere starte med oppgave 1 (del 1, del 2 og del 3). Har dere mer tid og ønsker å fordype dere mer i temaet, kan dere jobbe med oppgave 2 og diskutere forskjellene på et prestasjonsorientert og et mestringsorientert klasserom.
Økt 3: Arbeidsvaner
Gode arbeidsvaner er viktige for å lære på skolen. Hva er gode arbeidsvaner, og hvordan kan du endre vanene dine for å lære mer effektivt? I denne oppgaven skal dere først reflektere over hva gode arbeidsvaner er. Deretter skal dere se en film om gode arbeidsvaner og reflektere over hvilke arbeidsvaner som er viktige, og hvordan dere kan motivere dere selv til å endre vaner. Til slutt lager dere en arbeidsplan for dere selv.
Økt 4 og 5: Lærende tankesett
Ved å forstå hva som skjer i hjernen når du lærer, vil du kunne få økt tro på dine egne muligheter for å lære. Det vil igjen gjøre det lettere og morsommere for deg å lære på skolen. Denne oppgaven består av to 30 minutters leksjoner med filmer og refleksjonsoppgaver som fokuserer på et lærende tankesett.
I første leksjon skal dere lære hvordan hjernen fungerer, og hvorfor ungdomstida er en spesielt gunstig periode for å øke hjernekapasiteten. I andre leksjon, som bør gjennomføres fire uker etter den første, skal dere få kunnskap om hva et lærende tankesett er, og få tips til hvordan dere kan bruke det i praksis.
Tips til gjennomføring av opplegget
U-say er et nettbasert undervisningsprogram som er utviklet av Universitet i Stavanger og Oslo, Stanford, Texas University og Rogaland fylkeskommune med støtte fra Norges Forskningsråd. Det består av to 30 minutters leksjoner med oppgaver som skal gjennomføres med fire ukers mellomrom.
I lærerveiledningen til undervisningsprogrammet kan lærere også finne konkrete forskningsbaserte forslag til arbeid med lærende tankesett i klasserommet og mellom leksjonene. Ønsker dere mer informasjon om hva et lærende tankesett er, kan dere lese bakgrunnsartikkelen "Lærende tankesett".