Hopp til innhold
Oppgave

Tema: Press og stress

Mange ungdommer opplever press og stress på skolen og i hverdagen, men stress er ikke bare negativt. Lær om forskjellene mellom positivt og negativt stress, og hvordan du selv og klassen kan jobbe for å mestre negativt stress.

Nedenfor har vi samlet et forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å lære mer om stress, og hvordan man kan takle negativt stress på en god måte. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter, så det passer godt å jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon som egner seg hvis dere ønsker å jobbe med flere økter over en lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut én eller to økter og bare jobbe med dem.

Økt 1: Hva er stress?

Hva er forskjellen på positivt og negativ stress? I denne oppgaven lærer dere mer om hvordan stress virker. Først skal dere diskutere et par spørsmål med en annen elev. Deretter skal dere se en film om press og stress og jobbe med oppgaver til filmen.

Hva er stress?

Tips til gjennomføring av denne økten

Oppgavene til filmen kan både gjøres individuelt og i par. Før dere gjennomfører opplegget, kan det være lurt at læreren på forhånd har lest artikkelen nedenfor om stress og psykisk helse.

Tips til videre fordypning: Hvis det blir mer tid til å jobbe med press og stress, kan elevene selv lese artikkelen nedenfor og jobbe med oppgavene som hører til.

Stress og psykisk helse

Oppgaver om stress og psykisk helse

Økt 2: Avspenningsøvelser

Hvordan kan du bruke ulike avspenningsøvelser for å stresse ned og få økt konsentrasjon? I denne økten skal klassen først gjennomføre et par korte avspenningsøvelser i fellesskap. Deretter skal dere enten gjennomøre en sittende avspenningsøvelse på 6 minutter eller en liggende avspenningsøvlse på 11 minutter.

Avspenningsøvelser

Tips til gjennomføring av økten

I første del av denne økten velger læreren eller klassen ut et par av de korte avspenningsøvelsene. Så prøver dere ut øvelsene i felleskap under lærerens ledelse.

I andre del av økten gjennomfører dere enten den sittende eller den liggende avspenningsøvelsen. Læreren spiller av lydfilen til den øvelsen dere har valgt i klasserommet. Oppsummer gjerne kort i plenum hvordan det var. Det er også forslag til refleksjonsspørsmål nederst i oppgaven.

Økt 3: Stressmestring

Hvordan kan du mestre press og stress? I denne økten skal dere lære om ulike stressmestringsteknikker. I første del skal dere enten lese artikkelen "Stressmestring" eller eventuelt høre på at læreren går gjennom de ulike teknikkene i artikkelen. I andre del skal dere jobbe med oppgaver om stressmestring. Da skal dere diskutere ulike caser i grupper, og dere skal øve på å sortere tanker.

Stressmestring

Oppgaver om stressmestring

Økt 4: Et stressmestrende klassemiljø

For å minske press og stress er det viktig at elever og lærere jobber sammen som et lag. I denne økten skal dere lære om hvordan klassen og læreren kan minske press og stress i felleskap, og diskutere hvordan dere kan jobbe sammen for å mestre stress.

I første del av økten skal dere enten lese artikkelen "Sammen om stressmestring" eller høre på at læreren gjennomgår hovedpunktene i artikkelen i plenum. I andre del av økten skal dere jobbe med oppgaver og diskutere i grupper hvordan dere kan skape et stressmestrende klassemiljø.

Sammen om stressmestring

Et stressmestrende klassemiljø

CC BY-SA 4.0Skrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 04.08.2024