Hva kan dere i klassen gjøre sammen for å minske press og negativt stress? I disse oppgavene skal dere lage konkrete forslag til hva lærere og elever kan gjøre for å skape et stressmestrende klassemiljø.

Oppgave 1: Hva kan elever gjøre for minske negativt stress?
- Hvordan kan dere hjelpe hverandre å mestre faglige og sosiale utfordringer?
- Hvordan kan dere støtte og oppmuntre hverandre?
- Hvordan kan dere hjelpe hverandre å revurdere situasjonen og tenke annerledes når noe virker vanskelig og håpløst?
Oppgave 2: Hva kan lærere og elever gjøre sammen?
Hvis du skal være helt ærlig, hvilket mål tror du at du selv og de andre elevene i din klasse har for skolearbeidet?
- Å lære ny kunnskap og mestre nye ferdigheter?
- Å vise hva du kan og få ros og gode karakterer?
- Å unngå kjeft og dårlige karakterer?
- Hvorfor tror dere at elever som fokuserer på å lære ny kunnskap og mestre nye ferdigheter, opplever mindre press og negativt stress enn elever som fokuser på å vise det de kan og få gode karakterer?
- Hvorfor tror dere det oppstår et i enkelte klasser? Er det på grunn av samfunnet, skolen, læreren, foreldrene eller elevene? Begrunn svaret.
- Hvordan kan lærerne og elevene sammen skape et med større fokus på læring og mindre fokus på prestasjoner? Bli enige om minst tre konkrete forslag.
Oppgave 3: Hva kan læreren gjøre for å minske stress?
Hvordan kan læreren kan skape mindre stress i klasserommet? Ta utgangspunkt i de ti tipsene til læreren under. Hvis dere skulle velge tre råd til deres egne lærere, hvilke råd ville dere gitt?
Ti tips til læreren for å minske stress
- Stimuler elevene til å ha fokus på innsats, forståelse og utvikling av egen kompetanse.
- Demp sammenligning av prestasjoner mellom elever. Hjelp eleven til å se sin egen fremgang og utvikling.
- Legg til rette for et læringsmiljø der også det å gjøre feil oppfattes som kilde til læring.
- Gi elevene rom for å gjøre egne valg i skolearbeidet.
- Sett konkrete og realistiske mål sammen med eleven.
- Skap et forutsigbart læringsmiljø.
- Gi elevene god oversikt over tidsfrister for innleveringer og tidspunkt for vurderingssituasjoner.
- Legg til rette for et miljø der elevene vet at konstruktiv støtte og hjelp er tilgjengelig både fra lærere og medelever.
- Gi eleven tro på egne ressurser gjennom tilpassede oppgaver. Det gjelder også leksene.
- Vær bevisst på at du bygger en relasjon til hver enkelt elev som ikke er betinget av elevens prestasjon. Eleven trenger at du verdsetter han/henne som person, ikke bare for prestasjonene som oppnås.
Hentet fra Utdanningsnytt, 2. september 2019. Publisert med tillatelse fra professor Eivind Bru.
Disse oppgavene er laget i samarbeid med Skoleprogrammet VIP.
Kilder
Bru, E. & Roland, P. (red). (2019). Stress og mestring i skolen. Bergen: Fagbokforlaget.
Utdanningsnytt (2019, 2 september). Slik hjelper du elevene med å takle stress og prestasjonsangst. Hentet fra https://www.utdanningsnytt.no/laererrollen-psykisk-helse/slik-hjelper-du-elevene-med-a-takle-stress-og-prestasjonsangst/210888