Hopp til innhold

Fagstoff

Introduksjon

Hvordan vil du bli tatt imot i ny jobb i en ny bedrift? Tenk deg hvordan det er å komme den første dagen, når du kjenner nesten ingen. Det er skummelt. Det er viktig å ta godt imot nye medarbeidere så de får en god start.
Mann og kvinne som tar hverandre i hendene. Foto.

Introduksjonsplan

Det er viktig å lage gode rutiner for introduksjon på arbeidsplassen. Du kan hjelpe bedriften ved å lage en introduksjonsplan.

I planen beskriver du hva bedriften må ordne før den nyansatte kommer. Vi må blant annet sikre at den nyansatte får tilgang til digitale systemer, og at utstyr er på plass. Du bør informere alle på avdelingen om at det kommer en ny person, og at vi må ta den nye imot på en god måte.

Den første dagen kan bestå av omvisning, med hilserunde og informasjon om bedriften. Den nyansatte blir på denne måten fort kjent med arbeidsplassen og kollegaer.

De første ukene er det nødvendig opplæring som står på planen. Det er mange systemer og rutiner på arbeidsplassen som en nyansatt ikke kjenner. Moderne bedrifter er kompliserte organisasjoner som det tar tid å bli kjent med.

Eksempel på en introduksjonsplan

Introduksjonsplan fra Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Fadder

En ordning med fadder er en god metode for å ta vare på den nyansatte i den første tiden på jobb. En fadder er en kontaktperson som kjenner virksomheten og arbeidsoppgavene godt, og som kan gi god informasjon. Fadderen skal også bidra til at den nyansatte blir en del av arbeidsmiljøet og trives på jobben.

Prøvetid

De fleste arbeidsgivere har prøvetid for nyansatte. Dersom vi ansetter en person i fast stilling, er prøvetiden seks måneder. Vi har som regel prøvetid for at bedriften skal prøve ut hvordan den ansatte arbeider, men også for at den nyansatte får se hvordan han eller hun trives. I prøvetiden er oppsigelsestiden kort, som regel 1–2 uker gjensidig frist.

I løpet av prøvetiden bør det planlegges minst to oppfølgingssamtaler. Det er daglig leder eller HR-ansvarlig som gjennomfører disse. Det er viktig å avdekke så tidlig som mulig om personen trives i arbeidet, og om bedriften vurderer ansettelsen som vellykket.

Dersom bedriften i prøvetiden eller i oppfølgingssamtalene finner ut at den vil gå til oppsigelse, er det viktig å følge arbeidsmiljølovens kapittel 15, Opphør av arbeidsforhold. Det skal dokumenteres at bedriften har hatt samtaler og gjort tiltak underveis i prøvetiden.

Det må være en saklig grunn til oppsigelsen, og den skal foreligge skriftlig.

CC BY-SASkrevet av Oddvar Torgersen og Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 16.10.2020

Læringsressurser

Dokumentbehandling og saksbehandling