Ordforråd og grammatikk
Jobb i grupper. Hver gruppe tar for seg én ordklasse (enten substantiv, adjektiv eller verb). Velg gjerne en ordklasse som dere har særlig behov for å repetere.
Løs oppdraget deres, lag en plakat om ordklassen og presenter den for klassen.
Orda dere skal jobbe med, finner dere i ordskya nedenfor. De samme orda finner dere også rett under ordskya. Der er de sortert alfabetisk.
Oppdrag 1: Substantiv
Finn alle substantiva i ordskyen eller lista.
Bruk ordbok og sorter substantiva etter kjønn. Lag en tabell og før dem opp i bestemt og ubestemt form entall og flertall, for eksempel slik som i tabellen nedenfor.
Bruk faglige trykte eller digitale kilder og finn ut:
Hva er forskjellen mellom ubestemt og bestemt form? Når bruker vi hvilken form? Lag eksempler og forklar dem.
Kan substantiv skifte kjønn?
Hva står forkortelsene m, f og n i tabellen for?
Finn noen hjelperegler som gjør det lettere å bestemme kjønnet på enkelte substantivgrupper.
Kjønn | Bestemt form entall | ubestemt form entall | bestemt form flertall | ubestemt form flertall |
---|---|---|---|---|
m | der Protest | ein Protest | die Proteste | Proteste |
f | die ... | eine ... | ||
n | das ... |
Oppdrag 2: Verb
Finn alle verba i ordskya eller i lista.
Bruk faglige kilder (øvingsgrammatikken på NDLA: Verb, grammatikken i et læreverk eller internett) og finn ut:
Hva kaller vi grunnformen av verbet?
Tyske verb bøyes i person, tall og tid. Forklar hva som menes med det. Bruk eksempler.
Vi kan dele inn tyske (og norske) verb i to hovedgrupper etter måten de bøyes på.
Hva heter disse to hovedgruppene?
Hva er karakteristisk for måten de danner preteritum og presens perfektum på?
Plasser hvert verb fra ordskya eller ordlista innenfor ei av disse to gruppene.
Bruk Verbix eller grammatikken i et læreverk. Bruk verba dere fant, og noter følgende verbformer: infinitiv, tredje person entall presens, tredje person entall preteritum, tredje person entall presens perfektum. Sett gjerne opp formene i en tabell.
Infinitiv | Presens | Preteritum | Presens perfektum | Norsk |
---|---|---|---|---|
schweigen | schweigt | schwieg | hat geschwiegen | å tie |
Oppdrag 3: Adjektiv
Finn alle adjektiva i ordskya og slå opp hva de betyr.
Adjektiv kan gradbøyes, f.eks. nett – netter – am nettesten. Det fins faguttrykk for disse tre formene. Hva heter de? Forklar også hvilken grad disse formene uttrykker.
Gradbøy adjektiva i ordskya. Lag til slutt tre setninger der dere bruker adjektiv og sammenlikner personer fra filmen.
Bruk faglige kilder (for eksempel minigrammatikken i læreverket, NDLA: Adjektivbøyning 1, andre nettkilder) og finn ut: Når bøyer vi adjektiv i tysk, og når gjør vi ikke det? Eksemplene nedenfor kan sette dere på sporet.
Eleven er snill. Der Schüler / die Schülerin ist nett.
Barnet er snilt. Das Kind ist nett.
Elevene er snille. Die Schüler sind nett.
Den snille naboen hjelper meg. Der nette Nachbar hilft mir.
Hun har en snill bror. Sie hat einen netten Bruder.
Du har snille foreldre. Du hast nette Eltern.
Person | norsk | positiv | komparativ | superlativ |
---|---|---|---|---|
Edgar ist ... | gammel | alt | älter | am ältesten |
Kurt ist ... | snill | nett | netter | am nettesten |
Theo ist ... | ||||
Lena ist ... | ||||
Paul ist ... | ||||
Erik ist ... |
Antonymer er begreper som utgjør motsetninger, for eksempel kort – lang. Dere skal nå jobbe med temagloser som er antonymer. Spill Memory-spillet, eller bruk lista nedenfor og finn motsetningspara.