Hopp til innhold

Fagstoff

Vekteren som servicemedarbeider

Har du tenkt over hvor viktig god service er i vekteryrket? I noen situasjoner samarbeider vaktselskap med offentlige instanser som politiet og hjelper til i arbeidet deres. Å være vekter er likevel først og fremst et serviceyrke.
En uniformert kvinnelig vekter på en kontorplass ser smilende inn i kameraet. Foto.

Enkelte verdier er felles for alle servicefag. Lojalitet mot bedriften, god oppfølging av kunden og ærlighet er eksempler på verdier som settes høyt i serviceyrker.

Vaktselskapets kunder og brukere skal være trygge på at sikkerheten deres blir ivaretatt. De skal også være sikre på at vektere ikke misbruker det ansvaret selskapet har fått. Ikke bare skal de vite at arbeidet blir utført, men også at taushetsplikten blir overholdt. Blant annet skal bedriftens rutiner ikke videreformidles til uvedkommende. Taushetsplikten gjelder også det vektere ser og hører på jobb.

Sikkerhetsselskap er avhengige av et godt omdømme for å skape langvarige relasjoner og for å skape nye kundekontakter. En svært viktig del av omdømmet er hvordan vektere ter seg på jobb. Å være positiv og vennlig i samhandling med kolleger, kunder og brukere skaper tillit.

Serviceinnstillingen til en vekter er med andre ord en stor del av yrkesutøvelsen. Som i de fleste andre serviceyrker er høflighet, vennlighet og pålitelighet noen av de viktigste egenskapene en vekter kan ha.

Nederst på siden finner du en artikkel fra nrk.no som handler om å være dørvakt under koronarestriksjoner. Den ene dørvakten forteller at hun er glad hun har jobberfaring fra barnehage. Hva tenker du det sier om servicedelen av jobben?




Tenk over

Vektere møter ofte mennesker i sårbare situasjoner.
Hvordan ville du håndtert følgende situasjoner?

  • En eldre person blir valgt til tilfeldig stikkprøve i sikkerhetskontrollen på en flyplass.
  • En ung person er blitt tatt i butikktyveri.
  • En beruset person må bortvises fra et sted.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Anki Olsen.
Sist faglig oppdatert 21.12.2020

Læringsressurser

Servicerollen og omdømme