Hopp til innhold

Fagstoff

Korrupsjon og kundepleie

Hvilke friheter kan du ta deg på jobb? Kan du gi ekstrarabatter for å være grei? Kan du ta imot gaver dersom kundene ikke forventer noe i retur? Mange bedrifter har etiske retningslinjer som du som ansatt må kjenne til.
Forretningskvinne poserer med en laptop samtidig som hun tar imot en gave. Foto.

Hva er korrupsjon?

Med korrupsjon mener vi at noen gir seg selv fordeler – for eksempel i forbindelse med en avtale mellom bedrift og leverandør.

Et klassisk eksempel er korrupsjon ved innkjøp. Én leverandør blir foretrukket framfor en annen, fordi innkjøperen har fått fine golfturer, hotellovernattinger, penger og lignende av leverandøren.

Spesielt alvorlig korrupsjon er når offentlig ansatte beriker seg selv. For eksempel har det i norske kommuner hendt at ansatte i eiendomsavdelingene har mottatt gaver fra underleverandører, mot at leverandørene har fått kontrakter de kanskje ikke burde ha fått.

Dette er et lovbrudd som ofte fører til at prisen på offentlige anskaffelser blir for høye. Korrupsjon er både et brudd på etiske standarder og misbruk av skattepengene våre.

Bedriftenes etiske retningslinjer må derfor være tydelige og kjent for de ansatte. For eksempel er sikkerhetsbedrifter opptatt av å unngå korrupsjon i alle former. Flere har derfor innført nullgrense for alle typer gaver. Det vil si at de ansatte ikke har lov til å ta imot gaver eller fordeler av noe slag, heller ikke tjenester.

Kundepleie – hva kan tillates av goder?

Her får du eksempler på hva som vanligvis aksepteres og ikke aksepteres innenfor kundepleie:

STOPP (korrupsjon)

  • penger og dekning av private utgifter
  • gaver med betingelser
  • påspanderte kostbare reiser, opphold og arrangementer med lite faglig innhold
  • seksuelle tjenester

VÆR VARSOM

  • personlige gaver ved runde år og andre anledninger
  • lojalitetsbonus fra for eksempel flyselskap og hoteller som brukes privat
  • «konkurranser» der premier betraktes som gaver
  • faglige arrangementer der reise og opphold betales av andre
  • påspanderte dyre billetter til sports- og kulturarrangementer
  • påspanderte dyre måltider og innkvartering med høy standard

OK

  • gaver til selskapet ved store anledninger
  • reklameartikler av ubetydelig verdi
  • gaver av liten verdi, for eksempel vinflaske eller blomster etter endt kurs (som takk for ditt bidrag)
  • arbeidslunsj eller arbeidsmiddag
  • faglige arrangementer der din arbeidsgiver dekker reise og opphold

Du må som ansatt sette deg inn i bedriftens etiske retningslinjer. Men noen situasjoner kan likevel være uklare, og det er da viktig med god dømmekraft.

En tommelfingerregel kan også være å spørre deg selv: "Er jeg komfortabel med at det jeg har mottatt, blir omtalt på forsiden av VG i morgen?" Hvis svaret er nei, bør du ikke ta imot gaven eller tjenesten.

Relatert innhold

Etiske retningslinjer må ta utgangspunkt både i bransjen det gjelder, og den aktuelle bedriften.

CC BY-SASkrevet av Vegard Floor Søvik og Monica Gjertsen Steinbakken. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 06.11.2020

Læringsressurser

Servicerollen og omdømme