Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Rollespill, profesjonell servicemedarbeider

Det du umiddelbart ser og hører, sier ikke alt om kundene! Det er lett å dømme folk etter førsteinntrykket. Som profesjonell servicemedarbeider må du se under overflaten, og du må skaffe deg innsikt i hva kundene forventer og ønsker. Er du klar for et rollespill?
Elever snakker sammen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Rollespill

Del klassen i grupper som tar for seg hver av de tre situasjonene som er beskrevet nedenfor.

Situasjon 1

Inn i resepsjonen kommer fire unge mennesker. De er kledd i jeans og boblejakker. De kom med bussen og ser ut som ryggsekkturister.

Situasjon 2

Inn i resepsjonen kommer to menn i 30-årene. Den ene mannen er kledd i mørk dress og bærer en skinnmappe. Den andre mannen har dongeribukse og langt hår.

Situasjon 3

Inn i resepsjonen kommer en dame og en mann på cirka 50 år. De er profesjonelt kledd, og du vet at bedriften venter på en viktig kunde, men du vet ikke om kunden er en mann eller dame.

La hver elev forberede sin rolle og gjennomføre korte rollespill.

Etter rollespillet

Skuespillerne forteller om hvordan de opplevde situasjonen, og om hvilke forventninger de hadde som henholdsvis servicemedarbeider og kunde. De andre elevene kommenterer rollespillet.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland.
Sist faglig oppdatert 29.04.2021

Læringsressurser

Servicerollen og omdømme