Hopp til innhold

Fagstoff

Eksempel på anvendelse av parameterframstilling

Vi ser her på rettlinjede reiseruter.

Vi vil i denne artikkelen se på et eksempel på hvordan vi kan anvende rette linjer i virkeligheten. I oppgavene vil du også finne noen eksempler på andre kurver.

To båters reiseruter

Grafene viser reiserutene til to båter, tegnet som linjer i et koordinatsystem. Den ene linja har parameterframstillingen m kolon x er lik 20 pluss 30 t, y er lik 60 minus 40 t, for t-verdier større enn eller lik 0 og mindre enn eller lik 5. Den andre linja har parameterframstillingen n kolon x er lik 20 s, y er lik minus 30 pluss 20 s, for s-verdier større enn eller lik null og mindre enn eller lik 5. Linjene skjærer hverandre i punktet parentes 50 komma 20 parentes slutt. Skjermutklipp.

For båter som ferdes på havet, ønsker vi til enhver tid oversikt over avstander mellom dem og avstander til eventuelle skjær i sjøen. Farten til båtene kan det også være greit å ha oversikt over.

Reiseruta til to båter de første 5 timene er beskrevet med parameterframstillingene m og n gitt ved

m:x=20+30ty=60-40t ,  n:x=20sy=-30+20s

Parametrene s og t står for antall timer siden båtene startet. Lengdemålene både i x-retningen og y-retningen er gitt i kilometer.

Parameteren t er tida til båt A, båten som følger reiseruta m. Denne båten starter når  t=0, det vil si i punktet

 20+30·0,  60-40·0=20, 60

Etter for eksempel 30 minutter er båten i punktet

 20+30·0,5,  60-40·0,5=35, 40

På tilsvarende måte er parameteren s tida til båt B, båten som følger reiseruta n. Hvilket punkt starter denne båten i, og hvor er denne båten 30 minutter etter at den starter?

Svar

Båt B starter i punktet 0,-30. Etter 30 minutter er båten i punktet (20·0,5,-30+20·0,5)=10,-20.

Vil båtene kollidere?

For å finne svaret på dette må vi første finne ut om båtenes reiserute krysser hverandre. Hvordan kan vi ved regning finne skjæringspunktet mellom linjene som beskriver reiserutene til båtene?

I skjæringspunktet er både y-koordinatene og x-koordinatene like store. Vi setter uttrykkene for x-koordinatene lik hverandre, og gjør det samme med uttrykkene for y-koordinatene. Da får vi to likninger med to ukjente:

20+30t=20s                                (1)60-40t=-30+20s                    (2)

Den første likningen gir

20+30t = 20s s = 2+3t2

Innsatt i likning 2 får vi

60-40t = -30+20s60-40t = -30+20·2+3t2 60-40t = -30+20+30t-70t = -70 t = 1

Da har vi verdien til parameteren t i skjæringspunktet. Innsatt i parameterframstillingen for linja m får vi

x=20+30·1=50y=60-40·1=20

Skjæringspunktet er (50, 20).

I GeoGebra kan du finne skjæringspunktet mellom kurvene ved kommandoen "Skjæring(<Objekt>,<Objekt>)", og du skriver Skjæring(m,n).

Har vi nå funnet ut at båtene kolliderer?

Svar

Nei, alt vi har funnet, er et punkt der begge båtene passerer på et eller annet tidspunkt. De vil bare kollidere dersom de er på dette punktet på samme tid!

Båter på kollisjonskurs. Foto.

Vi antar at båtene startet samtidig. Da vil tidsparametrene starte samtidig for begge båtene.

I skjæringspunktet er x-koordinaten lik 50.

Som vi regnet ut over, vil båt A nå dette punktet når  t=1, det vil si etter 1 time.

For å finne ut når båt B er i det samme punktet, kan vi sette x-koordinaten lik 50:

20s = 50s = 2,5.

Det vil si at båt B er i punktet først etter 2,5 timer, altså vil ikke båtene kollidere.

Hvis vi derimot lar båt B starte 1,5 timer før båt A, vil de nå skjæringspunktet samtidig, og det vil være akutt fare for kollisjon.

I den interaktive figuren under kan du selv se hva som skjer når båtene starter samtidig. Trykk på knappen for å slå sporingen av og på, og dra i den sorte knappen:

Avstand mellom båtene

I parameterframstillingene for båtene har vi brukt ulike parametre for båt A og båt B. Det er fordi vi i utgangspunktet ikke kan si at de starter samtidig, og da må parameterne være ulike. Hvis vi bestemmer at båtene starter samtidig, kan vi bruke den samme parameteren i begge parameterframstillingene.

 m:x=20+30ty=60-40t ,  n:x=20ty=-30+20t

Vi kan nå finne et uttrykk som viser avstanden mellom båtene som en funksjon av t.

Vektoren mellom et vilkårlig punkt på reiseruta til båt A og et vilkårlig punkt på reiseruta til båt B kan skrives som

20t-(20+30t), -30+20t-(60-40t)=-20-10t, -90+60t

Lengden til denne vektoren viser avstanden mellom båtene som funksjon av tida.

-20-10t, -90+60t = -20-10t2+-90+60t2 = 3700t2-10400t+8500

Vi tegner grafen til avstandsfunksjonen og finner grafisk den minste verdien denne funksjonen kan ha.

Grafen f av t er lik rota av parentes 3700 t i andre minus 10400 t + 8500 parentes slutt er tegnet i et koordinatsystem med x-verdier fra 0 til 12 og y-verdier fra minus 20 til 80. Bunnpunktet på grafen, A, har koordinatene 1,4 og 35. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Båtene A og B har minst avstand etter 1,4 timer. Da er avstanden 35 kilometer.

Løsning i CAS

Vi kan løse alle trinnene i eksempelet over i CAS. Legg merke til at vi må kalle vektorene for henholdsvis m(t) og n(s) for at vi skal kunne bruke dem videre i CAS. Dette gir oss notasjon som vektorfunksjoner, som vi vil komme inn på lenger ned på sida.

Vi begynner med å definere vektorene og å finne posisjonene til båt A etter en time og etter en halv time og båt B etter en halv time:

CAS-utregning i GeoGebra. På linje 1 er det skrevet m av t kolon er lik Vektor parentes 20 pluss 30 t komma 60 minus 40 t parentes slutt. Svaret er m av t kolon er lik parentes 30 t pluss 20 komma minus 40 t pluss 60 parentes slutt. På linje 2 er det skrevet n av s kolon er lik Vektor parentes 20 s komma minus 30 pluss 20 s parentes slutt. Svaret er n av s kolon er lik parentes 20 s komma 20 s minus 30 parentes slutt. På linje 3 er det skrevet m av 0. Svaret er parentes 20 komma 60 parentes slutt. På linje 4 står det m av 0,5. Svaret er parentes 35 komma 40 parentes slutt. På linje 5 er det skrevet n av 0,5. Svaret er parentse 10 komma minus 20. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Vi fortsetter med å sette opp likningssettet og finne punktet der de to rutene krysser hverandre:

CAS-utregning i GeoGebra. På linje 6 er det skrevet x av m av t er lik x av n av s. Svaret er 30 t pluss 20 er lik 20 s. På linje 7 er det skrevet y av m av t er lik y av n av s. Svaret er minus 40 t pluss 60 er lik 20 s minus 30. På linje 8 er det skrevet sløyfeparentes dollartegn 6 komma dollartegn 7 sløyfeparentes slutt. Svaret med Løs er sløyfeparentes sløyfeparentes s er lik 5 todeler komma t er lik 1 sløyfeparentes slutt sløyfeparentes slutt. På linje 9 er det skrevet m av 1. Svaret er parentes 50 komma 20 parentes slutt. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Til slutt finner vi korteste avstand:

CAS-utregning i GeoGebra. På linje 10 er det skrevet n av t er lik kolon er lik Vektor parentes 20 t komma minus 30 pluss 20 t parentes slutt. Svaret er n av t kolon er lik parentes 20 t komma 20 t minus 30 parentes slutt. På linje 11 er det skrevet f av t kolon er lik Lengde parentes n av t minus m av t parentes slutt. Svaret er f av t kolon er lik 10 rota av parentes 37 t i andre minus 104 t pluss 85 parentes slutt. På linje 12 er det skrevet Ekstremalpunkt av f. Svaret er sløyfeparentes parentes 52 dividert på 27 komma 210 multiplisert med rota av 37 dividert på 37 parentes slutt sløyfeparentes slutt. På linje 13 står det sløyfeparentes parentes 52 dividert på 37 komma 2010 multiplisert med rota av 37 dividert på 37 parentes slutt sløyfeparentes slutt. Svaret med tilnærming er sløyfeparentes parentes 1,41 komma 34,52 parentes slutt sløyfeparentes slutt. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Holder båt A sikker avstand til skjæret?

I posisjonen 42, 31 ligger det et skjær. Reiseruta til båt A bør av sikkerhetsmessige grunner ikke være nærmere enn 200 meter fra skjæret.

Vi finner den minste avstanden fra skjæret til båtens reiserute.
En vektor mellom skjæret og et generelt punkt på båtens reiserute er gitt ved

 20+30t-42, 60-40t-31=30t-22, -40t+29 


CAS-utregning i GeoGebra. Linje 1 definerer vektoren Avstand kolon er lik Vektor parentes 30 t minus 22 komma minus 40 t pluss 29 parentes slutt. Linje 2 definerer vektoren Retning kolon er lik Vektor parentes 30 komma minus 40 parentes slutt. Linje 3 løser likningen Skalarprodukt parentes Avstand komma Retning parentes slutt  er lik 0. Svaret med Løs er t er lik 91 dividert på 125. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

Båt A har sin korteste avstand til skjæret når denne vektoren står normalt på retningsvektoren for båtens reiserute, det vil si når skalarproduktet mellom retningsvektoren og avstandsvektoren er lik 0. Her velger vi å løse i CAS:

Den korteste vektoren mellom skjæret og båtens reiserute blir da

30·91125-22, -40·91125+29 =-425,-325

Denne vektoren har lengde

16252+9252=2525·25=125=15

Den korteste avstanden fra skjæret til reiseruta til båt A er 15km=200 m. Det vil si at reiseruta til båt A holder sikker avstand til skjæret.

Vektorfunksjoner og fart

Til nå har vi stort sett arbeidet med parameterframstillinger på koordinatform. Vi minner om at denne måten å skrive ei linje på er en omskriving av posisjonsvektoren.

Vi tar for oss båt A og skriver parameterframstillingen slik:

m:x=20+30ty=60-40t=20+30t,60-40t

Ofte velger vi å skrive parameterframstillinger som det vi kaller vektorfunksjoner. Akkurat som vi ofte bruker f(x) som standardnavn på vanlige funksjoner, bruker vi rt som standardnavn på vektorfunksjoner som angir posisjonen til et punkt. Da blir posisjonen til båt A slik:

rt=20+30t,60-40t

Du har tidligere jobbet med å finne vekstfarten til funksjoner ved hjelp av derivasjon. Dette kan vi også gjøre med vektorfunksjoner. Vi finner fartsvektoren, oftest gitt ved vt , ved å derivere begge koordinatene hver for seg. Farten finner vi ved å regne ut lengden av denne fartsvektoren. Vi finner farten til båt A:

vt=r 't=30,-40

v =v=302+-402=2 500=50  

Siden parameteren t står for timer og enheten på aksene er km, betyr dette at farten til båt A er 50 km/h. (Som oftest oppgis farten i knop til sjøs.)

Når vi har med rette linjer å gjøre, vil farten alltid bli konstant, og dermed vil akselerasjonen være lik 0. I oppgavene vil du møte på oppgaver med andre kurver. Da kan vi også finne akselerasjonen ved å derivere enda en gang.

CC BY-SASkrevet av Olav Kristensen, Stein Aanensen og Tove Annette Holter.
Sist faglig oppdatert 05.05.2023

Læringsressurser

Parameterframstillinger til linjer i planet