Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Parameterframstillinger for linjer

Her kan du jobbe med oppgaver om parameterframstillinger for linjer.

4.4.1

Ei linje l går gjennom punktene A2,2 og B3,4.

a) Finn en retningsvektor for linja.

Løsning

Vi bruker AB:

rl=AB=3-2,4-2=1,2

b) Finn stigningstallet for linja ved å se på retningsvektoren.

Løsning

Vi finner stigningstallet til ei linje ved å dele endringen i y på endringen i x. Det betyr at vi kan finne stigningstallet til ei linje ved å dele y-komponenten i retningsvektoren på x-komponenten:

stigningstallet = yrlxrl=21=2

c) Bruk punktet A og retningsvektoren du fant i a) til å lage en parameterframstilling for linja.

Løsning

l:x=2+ty=2+2t

d) Vis at punktet B ligger på linja.

Løsning

Hvis B skal ligge på linja, må vi finne en t slik at begge koordinatene til B passer i parameterframstillingen til l. Vi setter først x=3, og så sjekker vi om den t-verdien vi da får gir y=4:

x=2+t3=2+tt=1y=2+2·1=2+2=4

Vi ser at punktet B ligger på linja.

4.4.2

Vi har gitt linja m:x=3-2ty=1+t.

a) Tegn linja i et koordinatsystem – både for hånd og i GeoGebra.

Løsning

For å tegne linja for hånd trenger vi ett punkt i tillegg til startpunktet i parameterframstillingen, som er 3,1.

Vi setter inn t=1:

x=3-2·1=3-2=1y=1+1=2

Vi tegner inn de to punktene og trekker linja mellom dem.

For å tegne linja i GeoGebra skriver vi

Kurve(3-2t,1+t,t,-3,3)

for å få fram linja. Husk at vi må velge et intervall for t for at GeoGebra skal kunne tegne linja.

Ei rett linje i et koordinatsystem som går gjennom punktene parentes 1 komma 2 parentes slutt og parentes 3 komma 1 parentes slutt. Parameterframstillingen til linja står i bildet, den er a kolon x er lik 3 minus 2 t, y er lik 1 pluss t, for t-verdier større enn eller lik minus 3 og mindre enn eller lik 3. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

b) Finn en parameterframstilling for ei linje som går gjennom punktet 2,2 og er parallell med m.

Løsning

Vi bruker den samme retningsvektoren som i m:

x=2-2ty=2+t

c) Forklar at linja l:x=1-4ty=4+2t er parallell med m.

Løsning

Vi ser på retningsvektorene til linjene:

rl=-4,2=2·-2,1=2·rm

Siden retningsvektorene er parallelle, er også linjene parallelle.

d) Forklar at linja n:x=1-6ty=2+3t er den samme linja som m.

Løsning

Vi ser at punktet (1,2) ligger både på m og n. I tillegg har vi at de to vektorene er parallelle. Dermed er de to linjene identiske.

e) Forklar at linja p:x=3-ty=1-2t står vinkelrett på m.

Løsning

To linjer står vinkelrett på hverandre dersom de to retningsvektorene står vinkelrett på hverandre. Vi viser at skalarproduktet mellom de to retningsvektorene er lik 0:

-2,1·-1,-2=-2·-1+1·-2=2-2=0

4.4.3

Ei linje l går gjennom punktet A3,-2 og har retningsvektoren r=-5,2.

a) Finn en parameterframstilling for linja.

Løsning

l:x=3-5ty=-2+2t

b) Undersøk om punktene B-2,0 og C2,4 ligger på linja.

Løsning

Vi undersøker B først:

-2=3-5t-5=-5tt=1y=-2+2·1=-2+2=0

B ligger altså på linja.

Så undersøker vi C:

2=3-5t-1=-5tt=15y=-2+2·15=-2+254

Vi ser at C ikke ligger på linja.

CC BY-SASkrevet av Tove Annette Holter.
Sist faglig oppdatert 12.04.2021

Læringsressurser

Parameterframstillinger til linjer i planet