Av og til når du finner tekster på nett, kan det være vanskelig å finne ut av hva som er formålet med teksten, og hva den vil deg.
Del 1. Jobb aleine
Gå inn på nettsida Be a man. Utforsk sida du kommer inn på i to–tre minutter og skriv ned:
- Hva slags sjanger er denne teksten?
- Hva vil denne teksten meg?
- Hvordan fant jeg ut hva slags tekst det var?
Del 2. Jobb i grupper
Gå sammen i grupper på fem–seks personer. Sammenlign svara deres. Har dere skrevet det samme?
Om dere har skrevet ulikt: Gå inn på sida og prøv å bli enige om spørsmålene.
- Hva slags nettside er teksten publisert på?
- Hvem er avsenderen?
- Hvem er målgruppa?
- Hva er formålet med teksten? Finn ei setning i teksten som viser dette.
Del 3. Hvorfor i all verden?
Diskuter på gruppa:
- Hvorfor i all verden har BIC laga denne kampanjen?
- Synes dere dette er en vellykka kampanje? Begrunn svaret.
- Hvilke appellformer mener dere dominerer i kampanjen? Vis til konkrete eksempler.
Del 4. Jobb aleine igjen
Er teksten "Be a Man" fra Bic en godhjerta kampanje eller kynisk reklame?
Lag et muntlig innlegg for klassen der du argumenterer for ett av standpunkta over. Husk å begrunne standpunktet ditt ved å vise til konkrete eksempler fra teksten.
Sist faglig oppdatert 31.03.2020