Vi blir bombardert av inntrykk når vi titter på mobilen. Her skal dere undersøke de sidene dere vanligvis besøker og bloggen til den populære norske påvirkeren Isabel Raad.
Oppgave 1
Videoen under er laget av Marta Gangsås Berstad fra Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule. Hun vant prisen for beste medieproduksjon i Fritt Ord-konkurransen 2018 med denne videoen.
Se videoen og tenk over:
- Hva er budskapet i videoen?
- Er du enig i budskapet?
- Blir du påvirket av reklame?
Oppgave 2
- Gå sammen i grupper og lag en liste over fem til ti nettsider dere besøker mye i løpet av en dag. Det kan være aviser, blogger, Youtube-kanaler, Instagram eller andre sosiale medier.
- Bli enige om hvilke av disse sidene dere tror forsøker å overbevise dere om en sak eller å kjøpe ulike produkter. Det kan også være sider som har reklamer som elementer.
Lag et produkt som illustrerer hvordan nettopp disse sidene prøver å påvirke dere. Det kan for eksempel være:
- En video av typen Marta Gangsås Berstad har laget.
- En presentasjon foran klassen der dere viser hvordan nettsidene, eller enkeltelementer på nettsidene, prøver å påvirke dere.
- En collage der dere setter sammen utdrag fra sidene.
Oppgave 3
Del A
Se videoen under om hvordan Youtubere påvirker følgerne sine.
- Hva sier 15-åringen, Selma, som viser at hun ikke forstår hvorfor Youtubere reklamerer for produkter?
- Kjenner dere til kanaler på Youtube som reklamerer for produkter?
- Hva synes dere om at bloggere og Youtubere mottar betaling for å reklamere for varer?
Del B
Jobb i grupper:
En av Norges mest kjente bloggere og "påvirkere" er Isabel Raad. Gå inn på bloggposten du finner lenke til under, og diskuter spørsmålene.
- Er produktet på denne bloggen sponset eller ikke? Begrunn svaret deres.
- Se på bloggen som en sammensatt tekst. Hvordan er forholdet mellom bilde og tekst? Hvorfor har hun valgt akkurat disse bildene, mener dere?
Hvordan bruker Raad språklige virkemidler i verbalteksten? Se etter:
- direkte henvendelse
- positivt verdiladde ord
- humor
- ekspressivt språk
- informativt språk
Avslutt med å vurdere om Raad bruker mest patos, etos eller logos. Begrunn svaret ved å vise til sitater fra teksten.
- Diskuter aptum i bloggen. Synes dere dette innlegget er passende? Fungerer det godt som en reklame? Begrunn svaret deres.